plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور؛

تولید سالیانه یک میلیون و 600 هزار خودرو یک رؤیا نیست

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه را در سال 1401 قطعی می‌داند.
تولید سالیانه یک میلیون و 600 هزار خودرو یک رؤیا نیست
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک،‌ آرش محبی‌نژاد،‌ در پاسخ به این سؤال که قطعه‌سازان چقدر توان تولید قطعه برای تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال دارند، گفت: وزیر صمت اعلام کرده که تا افق 1404 تولید خودرو به 3 میلیون دستگاه در سال برسد که این برنامه از زمان های گذشته در برنامه وزارت صمت بوده، اما از سال 90 تاکنون انحراف معناداری از تیراژ برنامه تولید داشته ایم.
اوج تیراژ صنعت خودرو
او ادامه داد: یعنی اوج تیراژ صنعت خودرو در سال 90، یک میلیون و 640 هزار دستگاه بود که سال گذشته به حدود 900 هزار دستگاه رسیده، برنامه‌ای که برای سال 1401 در نظر گرفته شده، تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه است، نمی‌توان گفت نشدنی است، بلکه قطعا شدنی است، اما به شرطی که پیش فرض‌ها و پیش نیاز‌های تحقق این برنامه فراهم و عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه حدود 84 درصد یک دستگاه خودرو قطعه است که قطعه‌سازان در برنامه تولید نقش زیادی ایفا می‌کنند، گفت: اگر برنامه‌ای می‌گذاریم، باید اجرایی شود، نیازمند انجام برخی کارهاست، اکنون برای افزایش تولید باید با تشکل‌های مردم نهاد قطعه سازی و خود قطعه‌ساز‌ها برنامه را سبک و سنگین کنیم.
محبی‌نژاد با بیان اینکه اجرایی شدن هیچ برنامه‌ای با دستور محقق نمی‌شود، گفت: باید برای رسیدن به این برنامه زیرساخت‌هایی فراهم کنیم، این برنامه شدنی است و باید یک رصد دقیق و انحرافات کنترل شود و علاوه بر این پیش نیاز‌های تحقق برنامه فراهم شود، قطعه ساز‌ها پای کار ایستاده‌اند و مطمئن هستیم، می‌توانیم این کار را انجام دهیم.
کمبود قطعات چه می‌شود
او درباره کمبود قطعات در بازار، گفت: کمبود قطعات مربوط به برخی موارد است که باید مورد توجه قرار گیرد، یکی در تیراژ تولید است که از هزار و 200 قطعه ساز کوچک و بزرگ که در رده‌های 1، 2 و سه هستند، قریب به 400 قطعه‌ساز تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند و دوباره باید به چرخه تولید باز گردند.
محبی‌نژاد ادامه داد: قطعه‌سازانی که اکنون فعالیت دارند با 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند، فعالیت آنها نیز به سرعت به ظرفیت 100 درصد نمی‌رسد.
وی تشریح کرد: قسمتی مربوط به تامین مواد و متریال است، همچنین باید دانش فنی را به روز کرد و سرمایه‌گذاری در بروزآوری همین مقوله صورت گیرد.
محبی‌نژاد با تاکید بر اینکه در گذشته 85 درصد قطعات خودرو‌های داخلی ساخت داخل شده و به تولید انبوه رسیده، گفت: در تولید این قطعات تا عمق 85 درصد داخلی‌سازی پیشرفت داشته‌ایم و 15 درصد باقی مانده بحث میز‌های ساخت داخل است که در خودرو‌های جدید تا مرز 92 درصد داخلی سازی صورت گرفته است.
وی گفت: باقی‌مانده قطعاتی که داخلی‌سازی نشده، تا یک سال دیگر به کمک تکنولوژی جدید که وارد صنعت خودرو می‌شوند، داخلی سازی می‌شود.
رشد تولید در آینده
محبی‌نژاد با بیان اینکه مشکل تامین مواد خاص آلیاژی و پتروشیمی و مواد خاص صنعت خاص قطعه‌سازی و خودروسازی که در کشور تولید نمی‌شود، مطرح است که دست خودروساز و قطعه‌سازی نیست، گفت: در آینده پروژه‌های ملی و بین المللی می‌طلبد، رشد تولید داشته باشیم.
او گفت: با همه این اوصاف تحقق یک میلیون و 600 هزار دستگاه با وجود رکورد در سال 1390 شدنی است، به شرط اینکه بخش خصوصی را پای کار بیاوریم و از خبرگان این صنعت استفاده کنیم و برنامه عملیاتی بچینیم.
انتهای پیام/.
 
https://asrgomrok.ir/vdcd.x0f2yt09sa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما