plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
امید جهانخواه، ناظر گمرکات خراسان رضوی اظهار کرد:

اقتصاد قوی در گروی داشتن حمل و نقل قوی است

کارنه تیر از جذاب‌ترن استراتژی‌‌های اقتصادی در دنیای گمرک است که علاوه بر تسریع و تسهیل ارسال کالا به سراسر جهان از طریق خطوط حمل و نقل به تقویت اقتصاد کشورها نیز کمک شایانی می‌کند.
اقتصاد قوی در گروی داشتن حمل و نقل قوی است
به گزارش اختصاصی عصر گمرک، کنوانسیون تیر که از سال ۱۹۵۹ میلادی با تدابیر اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای به کلید‌واژه گمرکات جهان افزوده شد به سرعت مورد توجه صاحب نظران دنیای اقتصاد قرار گرفت و با اصلاحات و تجدید‌نظرهای که در سال‌های بعد به خود دید به یک متد جذاب، ایمن، سریع برای انتقال کالا با حمایت گمرکات کشورها تبدیل شد. 
گسترش استفاده از کارنه تیر در کشور به واسطه موقعیت استراتژیک ایران در خاورمیانه نیز چشمگیر بوده تا حدی که در جاده‌های  استان‌های مرزی همچون خراسان رضوی رانندگان عادی نیز شاهد انتقال بسیاری از کانتینر‌های ارزشمند از کالاهای مختلف هستند که با نشانه T.I.R مشغول عبور از شریان‌های اقتصادی کشور هستند. هم اکنون براساس اعلام اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی در ده ماه  سال گذشته ۵۰۰ کارنه تیر و  در ده ماه سال جاری ۴۱۰ کارنه تیر ثبت شده است. 
 
از همین جهت عصر گمرک گفتگویی با امید جهانخواه، ناظر گمرکات خراسان رضوی ترتیب داده تا با ابعاد مختلف کارنه تیر و اهمیت آن در شکوفایی اقتصاد کشور بیشتر آشنا شویم.
 
عصر گمرک:  کارنه تیر چه نوع سندی است؟

کارنه تیر ( T.I.R carnet) دفترچه یا سندی بین المللی است که بر اساس مفاد کنوانسیون بین‌المللی تیر به منظور حمل کالا از طریق جاده مابین کشورهای عضو کنوانسیون تیر استفاده می شود. برای همهٔ کشور عضو صادر می گردد و حاوی اطلاعات دارنده کارنه تیر، گمرک مبداء بین‌المللی و مقصد و مشخصات کالای بارگیری شده در یک محفظه بار می‌باشد. 
 
عصر گمرک: کارنه تیر چه هدفی را دنبال می‌کند؟

هدف اصلی استفاده از کارنه تیر توسط کشورهای عضو ساده‌سازی و یکنواختی در انجام تشریفات گمرکی حمل کالا از طریق جاده می باشد.
 
عصر گمرک: جایگاه ایران در  اجرای کارنه تیر در سطح بین الملل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کشور ایران در حال حاضر در بین 77 کشور عضو کنوانسیون تیر، مقام سوم را در صدور کارنه تیر بعد از کشورهای ترکیه و لهستان دارد که این موضوع حاکی از وضعیت خوب ایران در اجرای کارنه تیر در سطح بین الملل می باشد.
 
عصر گمرک: کارنه تیر چه تاثیری بر اقتصاد خراسان رضوی دارد؟

بدون شک حمل و نقل تحت رویه کارنه تیر می تواند مزایای بسیاری برای شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی استان و اقتصاد خراسان رضوی داشته باشد؛ چرا که کالا با ایمنی بیشتر و هزینه و زمان کمتری حمل می شود و از طرفی حوزه اطمینان شرکت های حمل ونقل و گمرک را فراهم می نماید. حمل و نقل جاده‌ای بدون شک یکی از شاخصه‌های مهم اقتصاد کشور است و اقتصاد قوی در گروی داشتن حمل و نقل قوی می باشد که این موضوع بر مؤلفه های دیگر اقتصادی استان نیز تاثیر داشته و موجب رونق اقتصادی سایر بخش ها نیز می شود.
 
عصر گمرک: تقویت چه عواملی در استان خراسان رضوی می‌تواند باعث شود اقتصاد منطقه از ظرفیت‌های کارنه تیر سود بیشتری  ببرد؟

با توجه به اینکه کشورهای همسایه از جمله افغانستان به عضویت کنوانسیون تیر در آمده‌اند و از طرفی حجم تجارت خارجی استان خراسان رضوی همچنین ترانزیت کالا از مسیر خراسان رضوی بسیار بالا و قابل‌توجه می‌باشد و از طرفی با راه‌اندازی کریدور ترانزیتی بندر چابهار این حجم  ترانزیت و تجارت افزایش خواهد یافت.
 
ضروری است که شرکت های حمل و نقل بین‌المللی استان رویه‌های سنتی در حمل کالا را کنار گذاشته و به سیستم های بین‌المللی یک شکل و یکنواخت گرایش یافته؛ چرا که رویه‌های سنتی واقعا هزینه‌بر و  ریسکش به مراتب بالاتر می باشد. لذا می بایست حمل ونقل ما با رویه های جدید همراه شود و از آموزش‌هایی که در این رابطه از طرف مقامات مسئول از جمله اتاق بازرگانی و صنایع و معادن به عنوان پارلمان بخش خصوصی برای شرکت‌های حمل و نقل ارائه می شود استقبال نموده و بهره‌مند گردند.
 
 به عبارت دیگر شرکت های حمل‌ونقل می بایست پا به پای تحولات و شرایط جدید و روش‌های  ‌نوین در حمل و نقل به پیش رفته؛ چرا که عقب ماندن از سیستم های نوین می تواند آثار مخربی را برای بخش حمل و نقل و اقتصاد هر کشور به دنبال داشته باشد؛ ضمنا نوسازی حمل و نقل جاده‌ای خاورمیانه نیز می تواند در این رابطه تاثیرگذار باشد .
 
عبدالصمد حسینی خبرنگار - عصر گمرک
https://asrgomrok.ir/vdcebn8zijh8n.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما