plusresetminus
کمیسیون عمران مجلس گفت: تسهیلات طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن در دامنه 200 تا 450 میلیون تومان با نرخ سودهای 5 تا 12 و بازپرداخت 20 ساله پرداخت می‌شود.
عضو شورای عالی مسکن از فعال‌شدن سامانه ثبت‌نام جهش تولید مسکن خبر داد
اقبال شاکری در نشست خبری معرفی چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدل‌سازی اطلاعات ساخت با بیان این‌که این کنفرانس در سال‌های اخیر به گسترش دانش و نوآوری ساخت مسکن کمک کرده‌، گفت: این دانش و فناوری نقش مؤثری در کاهش هزینه‌های ساخت دارد.
شاکری افزود: با اجرای این مدل‌سازی اطلاعات طی چند دقیقه شاهد تهیه نقشه و طراحی ساختمان خواهیم بود، بنابراین اجرای این فناوری نقش مؤثری در کاهش دخالت‌ها داشته و همچنین مانع ایجاد رانت می‌شود..
وی درباره جزئیات ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی گفت: بودجه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی از بانک‌ها تأمین می‌شود و بانک‌ها موظفند،‌ 20 درصد سالانه تسهیلات بانکی را به مسکن تخصیص دهند.
شاکری با بیان این‌که تسهیلات ساخت یک میلیون واحد مسکونی 200 تا 450 میلیون تومان است که در شهرها و کلان‌شهرها با نرخ 5 تا 12 درصد پرداخت می‌شود و بانک‌ها موظفند، این تسهیلات را پرداخت کنند گفت: این تسهیلات را از طریق صندوق ملی مسکن و بانک‌ها تأمین می‌کند.
شاکری با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی و همچنین شورای‌عالی مسکن معتقدند، بانک‌ها سرکش هستند و زیر بار پرداخت این تسهیلات نمی‌روند، افزود: شورای‌عالی مسکن اعلام کرده که باید مدت بازپرداخت این تسهیلات 18 تا 20 سال باشد و بانک‌ها باید در پرداخت این تسهیلات همکاری‌های لازم را انجام دهند.
وی با بیان این‌که بسیاری از متقاضیان و مستأجران از نحوه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن گله‌مندند، افزود: تعداد بانک‌ها بسیار کاهش‌یافته و امیدواریم هرچه سریع‌تر بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را جهت همراهی در پرداخت این تسهیلات داشته باشند.
شاکری با بیان این‌که ظرف یک هفته آینده سامانه برای ثبت‌نام جهت تولید مسکن اعلام می‌شود، گفت: بسیاری تصور می‌کنند، میزان اقساط این تسهیلات بالاست، اما درحال حاضر میزان اقساط این تسهیلات 5 تا 3 میلیون و 750 هزار تومان است که ظرف 2 تا 5 سال به متقاضیان پرداخت می‌شود.
وی تصریح کرد: در این طرح از لحاظ پرداخت تسهیلات و تأمین مسکن مشکلی وجود ندارد، اما وزارت راه و شهرسازی باید تمهیدات لازم در بحث کنترل قیمت مسکن و مدت‌زمان ساخت آن را انجام دهد، چون در پروژه‌های گذشته به‌دلیل مدت‌ ساخت بسیاری از سازندگان به بهانه نرخ تورم قیمت تمام‌شده را افزایش دادند، بنابراین باید در اجرای این طرح از سازندگان حرفه‌ای و بخش‌های دولتی مانند بنیاد مسکن بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان ساخت استفاده شود.
وی افزود: اکنون 10 میلیون متقاضی برای بازار مسکن نیازمند هستیم که با احساب افراد بد مسکن و مجردها، تعداد متقاضیان مسکن به 12 میلیون نفر می‌رسد.
شاکری خاطرنشان کرد: وزارت راه امسال ساخت 2 میلیون واحد مسکونی و سال آینده 2 میلیون واحد دیگر را آغاز می‌کند و به این ترتیب، امیدواریم 4 میلیون مسکن را ظرف ۴ سال دولت سیزدهم به پایان برسانیم.
او گفت: در اجرای طرح سعی می‌کنیم، از تعاونی‌های سازنده که سابقه خوبی در ساخت‌وساز دارند، استفاده کنیم و وزارت راه اعلام کرده، از 4 تا 5 شرکت بزرگ و سازنده بزرگ استفاده می‌کند و با چینی‌ها هم وارد مذاکره می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که برای اجرای این طرح در سال اول 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده، گفت: هرساله متناسب با نرخ تورم تسهیلات اضافه خواهد شد و وزارت راه اعلام کرده، طی ۲۰ سال تا پایان اقساط، عموم مردم به‌ویژه دهک‌های اول را خانه‌دار می‌کند. 
شاکری تصریح کرد: اجرای طرح جهش تولید مسکن، افزایش قیمت مسکن را کنترل کرده و مانع از افزایش قیمت مسکن می‌شود،‌ البته قیمت مسکن تنها تولید مسکن نیست، بلکه باید مالیات از خانه‌های خالی و ارزش افزوده مسکن نیز اجرا شود تا شاهد بهبود بازار باشیم.
وی گفت: برخی از صاحبان واحدهای خالی افراد، سازمان‌ها و بانک‌ها هستند؛ بنابراین شاید ورود یک میلیون و300 هزار واحد مسکونی برای عموم مردم نباشد، اما از لحاظ روانی تأثیر زیادی بر کنترل و کاهش قیمت مسکن می‌شود.
انتهای پیام/.
 
https://asrgomrok.ir/vdcj.ievfuqexosfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما