plusresetminus
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: توسعه پایدار و راهبردی سواحل، بنادر و‌ جزایر کشور به عنوان اولویت اصلی و ویژه، در دستور کار این سازمان قرار دارد.
معاون سازمان بنادر جزئیات توسعه پایدار و راهبردی سواحل، بنادر و جزایر را تشریح کرد
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک،‌ محمدرضا اله‌یار با اشاره به فرآیند توسعه بندر بوشهر تا سال 1404، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد سواحل استان بوشهر و 937 کیلومتر مرز ساحلی با سواحل خلیج فارس، توسعه متوازن و پایدار این مناطق ضروری است و برنامه‌ریزی مدونی برای توسعه سواحل کشور به‌ویژه سواحل استان بوشهر با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع دریایی کشور مدنظر قرار گرفته است.
وی افزود: در زمینه توسعه سواحل، با توجه به طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور به‌عنوان یک سند بالادستی، سازمان بنادر و دریانوردی موظف شد که نسبت به تدقیق این طرح و آوردن آن در مقیاس استانی اقدام کند که در این راستا بعد از استان هرمزگان، دومین استانی که طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی آن تدقیق و تهیه شد، استان بوشهر بود که تمامی شهرستان های ساحلی آن را شامل می‌شود.
معاون مهندسی و توسعه امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این طرح، تهیه برنامه بلندمدت برای استفاده از ظرفیت‌های دریا است که برای هر شهر، برنامه اجرایی پیش‌بینی شده است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه مطالعات مربوطه نهایی شده و درحال طی کردن مسیر در شورای برنامه‌ریزی استان است، گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر از سوی شورای برنامه‌ریزی استان ابلاغ و به عنوان یک سند بالادستی توسعه سواحل استان به کار گرفته شود.
اله‌یار افزود: این مطالعات گسترده و با نگاه بلندمدت است که در آن جنبه های مختلف زیست محیطی، پدیده‌های دریایی، ‌ظرفیت‌های تجاری، ظرفیت‌های گردشگری و مسافری دریایی، پدافند غیرعامل، مسائل سیاسی و امنیتی دیده شده است.
وی درباره توسعه بنادر اصلی و فرعی استان بوشهر، گفت: در راستای توسعه بنادر اصلی و فرعی استان بوشهر، بندر بوشهر به‌عنوان بندر اصلی و 10 بندرتجاری آن به‌عنوان بنادر فرعی طرح‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده‌اند که در قالب طرح جامع بنادر بازرگانی، توسعه بندر بوشهر تا افق 1404 و توسعه بنادر فرعی آن نیز طی سه گام در 15 سال مدنظر قرار می‌گیرند.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: گام اول استقرار طرح‌های جامع و طرح‌های ساماندهی جامع بنادر اصلی و فرعی آغاز شده و عملا برخی پروژه‌های اجرایی شروع و یا درحال مطالعه اجرایی می‌باشد. توسعه بنادر فرعی می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه دریامحور ایفا کند، چراکه با توسعه آنها از یک طرف به رشد و شکوفایی مناطق همجوار کمک می‌شود و از سویی می‌توانند،‌ در پشتیبانی بنادر اصلی نقش مهمی در حمل و نقل شبکه‌ای ایفا نمایند.
اله‌یار افزود: یکی دیگر از موارد توسعه‌ای دریا محور، طرح‌های  جامع و راهبردی توسعه جزایر است که براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و همچنین کارگروه ساماندهی سواحل و بنادر و جزایر کشور، سازمان بنادر و دریانوردی ماموریت پیدا کرده که توسعه راهبردی جزایر کشور را انجام دهد و در استان بوشهر نیز 14 جزیره را شامل می‌شود و امید داریم با اتمام فاز مطالعاتی آن تا پایان سال‌جاری، شاهد تصویب  در مرجع ذیربط به‌عنوان سند بالادستی و یکپارچه برای اولین‌بار در این حوزه باشیم.
انتهای پیام/.
 
https://asrgomrok.ir/vdcb.sb8urhbagiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما