plusresetminus
اظهار نظر وزیر صمت نسبت به عدم واردات خودرو، موج جدید افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی را ایجاد کرده و پارامترهای معاملات در بازار نشان از صعود قیمت خودروها در هفته جاری دارد.
وزیر صمت به وعده کنترل قیمت عمل نکرد، موج جدید گرانی خودرو از راه رسید
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک،‌ خبر آزادسازی واردات خودرو و رأی موافق مجلس به طرح مذکور، قیمت خودرو را در بازار کاهش و رشد نسبی معاملات را ایجاد کرد، اما اظهارنظر وزیر صمت درباره نبود برنامه برای واردات تا پایان سال، موج جدید گرانی خودرو را ایجاد کرده است.
سید رضا فاطمی امین پیش از سکان‌داری وزارت صمت وعده متعادل‌سازی بازار و قیمت خودرو را داده بود، اما تاکنون اقدامی مثبت در این‌باره انجام نداده و شاهد افزایش قیمت روزافزون محصولات نیز هستیم.
هرچند که انباشت بیش از 140 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان، موتور افزایش قیمت را گرم کرده، ظاهرا با این اوصاف بازار خودرو با چالش جدی مواجه خواهد شد.
افزایش  100 تا 50 میلیون وارداتی‌ها
خودروهای وارداتی اعم از برندهای کره‌‌‌ای و آلمانی از 12 مهرماه تاکنون با افزایش قیمت 50 تا 100 میلیون تومانی مواجه شدند. از گروه خودروسازی هیوندای محصول توسان مجهز به پیشرانه 2 لیتری مدل 2018 تا دوازدهم مهرماه با بهای یک میلیارد و 960 میلیون تومان معامله می‌شد، اما از چهاردهم ماه جاری به دو میلیارد تومان افزایش یافته است.
برند کیا با محصول سراتو گرانی محصول در بازار داخلی را آغاز کرده، این خودرو با پیشرانه 2 لیتری مدل 2018 تا 12 مهرماه در نوسان قیمتی به بهای یک میلیارد و 550 میلیون تومان رسید، اما از چهاردهم مهربا جهش 50 میلیونی به قیمت یک میلیارد و 600 میلیون تومان دست یافت.
هرچند تصور می‌شد، در برندهای آلمانی تثبیت یا کاهش قیمت صورت گرفته باشد، اما ظاهرا باواریایی‌ها بازار را تغییر دادند، برند ب ام و با محصول ایکس 1 مدل 2017 که تا 12 مهرماه جاری با قیمت 3 میلیارد و 250 میلیون تومان معامله می‌شد، از چهاردهم مهر به 3 میلیارد و 350 میلیون تومان رسیده است. ظاهرا افزایش 100 میلیون تومانی این برند خبر از جهش بها محصولات وارداتی به زودی در بازار داخل کشور دارد.
چینی‌ها همچنان در صدر
خودروهای چینی ظاهرا از محصولات داخلی سرسخت‌ترند و نسبت به کاهش قیمت در دو ماه گذشته در بازار هیچ واکنشی نداشتند. محصولات چینی نیز در تعامل و همکاری شرکت‌های خودروساز دولتی و خصوصی به بازار داخلی راه یافتند.
محصولات چری در میان سایر خودروهای هموطن خود، بیشترین نوسان قیمتی را دارد. ایکس 55 با تیپ اکسلنت مدل 1399 تا 12 مهرماه 725 میلیون تومان قیمت داشت، اما اکنون به 730 میلیون تومان رسیده است. شیب صعودی ملایم این برند نشان می‌دهد، عدم واردات افزایش قیمت را برای خودروهای چینی تضمین کرده است. 
در میان خودروسازان دولتی که به مونتاژ محصولات چینی مشغول هستند، برلیانس با محصول اچ 220 تیپ دنده‌ای تولید پارس خودرو تا 12 مهرماه قیمت 260 میلیون تومانی در بازار داشت. اما از چهاردهم تاکنون به بها 265 میلیون تومان رسیده و شیب صعودی قیمت برای این محصول همچنان ادامه دارد.
گرانی مجدد خودروهای داخلی
ایران خودرو با بیشترین آمار انباشت خودرو ناقص در پارکینگ، رکورد دار افزایش قیمت در بازار آزاد است. خودرو پژو 207 هاچ بک دنده ای که تا 12 مهرماه بها 334 میلیون تومانی در بازار داشت، از روز چهاردهم به 336 میلیون تومان رسیده است.
رفتار بازار نشان می‌دهد، این محصول در هفته جاری به قیمت بیشتر از 340 میلیون تومان خواهد رسید. از سوی دیگر خودرو پژو پارس سدان تیپ ال ایکس تا 12 مهرماه قیمت 303 میلیون تومانی داشته، اما از چهاردهم به بها 305 میلیون تومان رسیده است.
سایپا به‌عنوان دومین خودروساز کشور، اوضاع بدتری نسبت به ایران خودرو در تولیدات خود دارد، آمار خودروهای ناقص انباشت شده این تولیدکننده به بیشتر از 40 هزار دستگاه رسیده است.
ساینا اس دنده ای یکی از محصولات جدید این خودروسازی تا 12 مهرماه بها 176 میلیون تومانی داشت. اما از چهاردهم قیمت این محصول به 178 میلیون تومان افزایش یافته است. پارامترهای معاملات نشان می‌دهد، محصولات سایپا از هفته جاری با شیب ملایمی افزایش قیمت را آغاز خواهند کرد. 
عامل اصلی افزایش قیمت
افزایش خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان، جهش نرخ ارز، عدم واردات خودرو و وام خرید خودرو چهار عامل اصلی افزایش قیمت در بازار خودرو هستند.
وزیر صمت تاکنون وعده‌‌های خود را محقق نکرده و با عدم تغییر در سیاستگذاری، فعلا برنامه‌ای برای بهبود ندارد. خرید خودرو توسط مشتریان واقعی در بازار فعلی باید با تامل و بررسی دقیق صورت گیرد، زیرا در صورت موافقت شورای نگهبان با طرح واردات خودرو، امکان کاهش محصولات وارداتی و داخلی وجود دارد. اگر برنامه تولید خودروسازان بهبود پیدا نکند و واردات نیز همچنان بسته بماند، صنعت و بازار خودرو به سمت توقف حرکت خواهد کرد.
انتهای پیام/.
 
https://asrgomrok.ir/vdcg.t9qrak9t3pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما