plusresetminus
ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان با انتشار متنی اعلام کرد که در نشستی بین هیئتی از ایران و طالبان در رابطه با مسائل اقتصادی و تقویت روابط دوجانبه توافقاتی صورت گرفته است.
سخنگوی طالبان از توافقات اقتصادی و تقویت روابط بین ایران و افغانستان خبر داد
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک،‌ ذبیح الله مجاهد روز سه‌شنبه 13 مهرماه نوشت که برای تسریع روند تجارت بین ایران و افغانستان توافقاتی صورت گرفته و قرار است که مرز دوغارون – اسلام قلعه فعالیت 24 ساعته داشته باشد و این توافق طی 10 روز آینده اجرایی شود.
به نوشته وی، همچنین دو طرف توافق کرده‌اند که ایران برای بهبود روند تجارت و مبادلات اقتصادی، جاده‌های 8 استان افغانستان و گمرک هرات را توسعه دهد و کار اجرایی این توافق تا یک ماه آینده آغاز می‌شود.
به گفته مجاهد هیئت‌های دو طرف در باره روند تجارت بین دو کشور و تعرفه‌های گمرکی توافق کرده‌اند و کارشناسان دو طرف پیشنهادات خود را برای بهبود تجارت ارائه خواهند کرد.
وی افزوده است: در این نشست تصمیم گرفته شده که طی یک ماه آینده هیئت‌های دو طرف مشکلات مرز دوغارون- اسلام قلعه را بررسی نمایند. همچنین توافق صورت گرفته که یک هیئت طالبان به ایران سفر کرده و با مقامات وزارت نفت ایران دیدار داشته باشد و مشکلات خود را در این رابطه به طرف ایرانی منتقل کرده و در باره رفع این مشکلات تصمیم گرفته شود.
به گفته مجاهد همچنین توافق صورت گرفته که طرف ایرانی در جهت تامین امنیت رانندگان افغان اقدام کرده و اگر راننده‌های افغانستانی وارد برخی از مناطق ویژه گمرک ایران شدند، از آنها تست کرونا گرفته شود.
مجاهد ادامه داد: دو طرف همچنین توافق کرده‌اند که برای بهبود روند انتقال گاز مایع یک خط لوله از دوغارون به اسلام قلعه کشیده  شود و کار ساخت آن بزودی آغاز شود.
به نوشته مجاهد طی 10 روز آینده یک هیئت فنی ایران به افغانستان سفر کرده و مشکلات خط آهن در ایستگاه روزنک را برطرف خواهد ساخت.
درباره مرز ماهیرود فراه نیز تصمیم گرفته شد که هیئت‌های دو طرف طی 10 روز آینده مذاکرات خود را آغاز و برای ساخت جادههای این مسیر اقدام کنند که مشکلاتی دارد.
همچنین توافق شده است که دو طرف درباره فعالیت شرکت‌های ایرانی در معادن آهن افغانستان در نزدیک مرز دو کشور مذاکره کنند.
طرف ایرانی همچنین درباره صادرات میوه‌های خشک افغانستان از مسیر چابهار مطالعاتی انجام داده و پیشنهادات خود را ارائه کند.
وی در پایان نوشت: ایران و افغانستان توافق کرده‌اند که برای ایجاد بازار مرزی طی یک ماه آینده اقدامات لازم را انجام و موانع و مشکلات آن را حل کنند.
انتهای پیام/.
 
https://asrgomrok.ir/vdci.zazct1a5zbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما