plusresetminus
به گزارش عصر گمرک، ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به بروز برخی مشکلات صادرات کالا به عراق از مرزهای چذابه و شلمچه از سوی این کشور گفت: دولت عراق به تازگی واردات برخی کالاها را از مرزهای خوزستان ممنوع کرد ولی صادرکنندگان از طریق مرز مهران و اقلیم کردستان عراق به راحتی کالاهای خود را صادر می کنند و این دوگانگی در قوانین پذیرفتنی و صحیح نیست.
غلامرضا بلوطی میرزا با اشاره به نشست اخیر مسوولان مرزی گمرکی شیب (چذابه) عراق و مقام‌های استانی و گمرکی خوزستان گفت: طرف عراقی برای حل مشکلات صادرکنندگان خوزستانی و رفع ممنوعیت‌ها و موانع گمرکی آنها که باعث سردرگمی تجار و ترخیص کاران شده قول مساعد داد.
وی با اشاره به اهمیت بازار عراق برای خوزستان و سهم بازار عراق در سبد درآمدهای صادراتی و ارزی کشور و خوزستان بیان کرد: خوزستان به دلیل هم مرزی با عراق اولویت بسیاری برای اقتصاد کشور دارد ، عراق نیز به خاطر اشتراکات دینی و مذهبی و همچنین بازار میلیونی و موقعیت جغرافیایی اهمیت بسیاری به لحاظ اقتصادی برای خوزستان دارد.
بلوطی میرزا افزود:مسوولان گمرکی و مرزی عراق در نشست اخیر که در پایانه مرزی شیب عراق برگزار شد اعلام کردند که ایران برخی مشکلات را در واردات به آن کشور ایجاد کرده و باسکول‌ها و هزینه‌های دریافتی از جمله آنها است.
ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: نبود همخوانی وزن و نوع کالا با فهرست کل بار (مانیفیست) ارایه شده نیز به عنوان یکی از مسایل از سوی طرف عراقی مطرح و قرار شد ۲ طرف ضمن بررسی این موضوع با دقت بیشتر در این زمینه اقدام کنند.
وی گفت: در این نشست از سوی طرف ایرانی پیشنهاد شد وقتی ورود کالایی ممنوع می‌شود از قبل به گمرک ایران اعلام شود نه اینکه صادرکنندگان برای صادرات به مرز مراجعه و یکباره متوجه این موضوع شوند.
ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: پیشنهاد شد تا تفاهم‌نامه‌ای در سطح عالی بین مسوولان مربوطه ۲ کشور در خصوص تعرفه‌های ترجیحی و سایر امور گمرکی به امضا برسد.
بلوطی میرزا با اشاره به درخواست عراق برای محدودیت در بار زدن کامیون ها بیان کرد:به آنها اعلام کردیم که محدودیت لازم از سوی گمرک عراق برای کامیون های این کشور درنظر گرفته شود و مسوولان این کشور تُناژ (وزن) مشخصی تعیین کنند چون برخی از تاجران برای کاهش هزینه حمل و نقل، بار زیاد می‌زنند.
وی بیان کرد: حل اختلاف تعرفه‌های گمرک جمهوری عراق که در شمال و جنوب این کشور متفاوت است، نیز یکی دیگر از مسایل مطرح شده در این نشست بود.
ناظر گمرکات خوزستان ارتقای امنیت در مرزها و همخوانی ساعت ورود و خروج کارکنان گمرک عراقی و ایرانی را نیز از دیگر مسایل مطرح شده در این نشست بیان کرد و گفت: نبود همخوانی منجر به اختلاف ساعت ورود و خروج کامیون‌ها می‌شد، که خواستار رفع این مشکل شدیم.
بلوطی میرزا با اشاره به تبادل اطلاعات بین دو گمرک و مرزبانی و همچنین پشتیبانی فنی از باسکول‌های مرز چذابه مربوط به کشور عراق یادآور شد: برگزاری نشست های مشترک با طرف عراقی منجر به تسهیل روند صادرات در مرزها می‌شود از رو این نشست‌ها باید به صورت منظم از سوی استانداری خوزستان، فرمانداری دشت آزادگان، گمرک و اتاق بازرگانی اهواز پیگیری شود.
به گزارش ایرنا استان خوزستان از طریق ۲ پایانه تجاری چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر و مرز دریایی خرمشهر(اروندرود) کالاهای غیرنفتی به عراق صادر می‌کند.
خوزستان با ۲ استان عراقی میسان و بصره تفاهم نامه اقتصادی ، تجاری ، فرهنگی و آموزشی دارد. مرزهای زمینی و دریایی خوزستان با کشور عراق به تدریج از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و عزیمت زایران عتبات عالیات باز شدند.
https://asrgomrok.ir/vdca1.n6449nykk5.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما