plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
عصر گمرک بررسی کرد؛

چرا منع واردات لوازم خانگی کره‌ای در این مقطع زمانی رقم خورد؟

اقدام اخیر کشور در ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای که قطعا به عودت مطالبات ارزی ایران منجر خواهد شد، نشان داد که سیاست خارجی را نمی‌توان با شعار و ادعای زبان دنیا را بلد بودن به پیش برد.
چرا منع واردات لوازم خانگی کره‌ای در این مقطع زمانی رقم خورد؟
به گزارش اختصاصی پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک،‌ چند روز پیش در پی مطالبه رهبر انقلاب از آیت‌الله رئیسی در خصوص ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای به دلیل شکستن کمر تولیدات داخلی، دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به وزرای اقتصاد و صمت حکم این ممنوعیت را ابلاغ کرد.
گرچه وجه اصلی مطالبه رهبری معطوف به گزارش تولیدکنندگان ایرانی بود، اما این اقدام از سوی برخی کارشناسان حرکتی در جهت مقابله به مثل با کره جنوبی به دلیل بلوکه کردن دارایی هفت میلیارد دلاری ایران در این کشور ارزیابی شد.
واکنش سریع وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان که در آن ضمن ابراز نگرانی از این تصمیم تهران، آخرین تحولات مربوط به دسترسی کشورمان به منابع مالی موجود در کره مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت نیز عملا همین مسئله را تائید کرد.
این کنشگری فعال در مقابل باج‌گیری علنی سئول، در حالی رقم خورد که پیش از این با وجود طرح چنین مطالبه و پیشنهادی از دولت دوازدهم، به بهانه‌های مختلف این اقدام عملی نشده بود.
رویکرد سیاست خارجی دولت دوازدهم که بیش از کنشگری فعال در عرصه بین‌المللی به ویژه در حوزه دیپلماسی اقتصادی مقهور بازی پیچیده غربی‌ها در امر تحریم شده بود، اساسا استفاده از چنین ظرفیت‌هایی را در دستور کار نداشت.
اقدام اخیر کشور در ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای که قطعا به عودت مطالبات ارزی ایران منجر خواهد شد، نشان داد که سیاست خارجی را نمی‌توان با شعار و ادعای زبان دنیا را بلد بودن به پیش برد و شناخت دقیق از مناسبات بین‌المللی بیانگر آن است که نباید به ساز و کارهای تعیین شده توسط قدرت‌های زورگو تن داد، بلکه می‌توان زمین بازی را به نفع منافع ملی تغییر داد.
انتهای پیام/.
 
https://asrgomrok.ir/vdcb.zb8urhbf9iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما