plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
اختصاصی عصر گمرک؛

گزینه محسن رضایی برای ریاست بانک مرکزی

شنیده‌ها حاکی است،‌ همزمان با گمانه زنی‌ها در خصوص رئیس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم، خبر رسیده محسن رضایی نیز گزینه خود را برای تصدی این سمت معرفی کرده است.
گزینه محسن رضایی برای ریاست بانک مرکزی
به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک، شنیده‌ها حاکی از آن است که همزمان با گمانه‌زنی‌ها در خصوص رئیس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم، خبر رسیده احتمالا محسن رضایی استاد دوران دانشجویی خود،‌ "اکبر کمیجانی" برای ریاست این بانک معرفی کرده است.
اکبر کمیجانی متولد سال 1330 در شهرستان کمیجان از توابع استان مرکزی است، وی اقتصاد دان، مدیر ارشد بانکی و استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران است که در سال 1979 موفق به کسب جایزه نوبل اقتصاد از دانشگاه محل تحصیل خود (تئودور شولتز) شد.
بر اساس اطلاعات موجود وی تا مقطع متوسطه در شهرستان کمیجان تحصیل کرده و پس از اخذ مدرک دیپلم به عنوان دانشجوی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد، او پس از کسب مدرک کارشناسی، بورسیه تحصیلی از کشور آمریکا دریافت کرد و در نهایت در سال 1358 مدرک کارشناسی ارشد و در سال 1362 مدرک دکتری خود را در رشته اقتصاد با درجه عالی از دانشگاه ویسکانسین اخذ کرد.
وی پس از فراغت از تحصیل به ایران بازگشته و از سال 1363 در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران شروع به تدریس کرد و اکنون به عنوان چهره‌ای شاخص در حوزه اقتصاد پول و اقتصاد کلان شناخته می‌شود.
از جمله افرادی که طی سال‌های تدریس، شاگرد کمیجانی بوده‌اند می‌توان از فرهاد دژپسند، علی طیب‌نیا، عبدالناصر همتی، فرهاد رهبر، الیاس نادران، محسن رنانی، محسن رضایی، غلامرضا تاج‌گردون، هادی حق‌شناس، تیمور رحمانی، محمدرضا منجذب، بهرام وهابی، عباس شاکری و یدالله دادگر نام برد.
کمیجانی در دولت احمدی نژاد به دلایلی از جمله تسلیم نشدن در برابر تصمیمات غیر علمی از بانک مرکزی خارج شد و به رغم بازنشستگی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در آبان ماه سال 1392 به عنوان قائم مقام بانک مرکزی منصوب شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند کمیجانی یکی از صاحبنظران اصلی تیم اقتصادی دولت در ثبات اقتصادی کشور بین سال‌های 1392 تا 1396 بوده  است.
از جمله اقدامات وی می‌توان به تدوین قانون جدید چک و حذف چهار صفر از پول ملی برای احترام به عرف جامعه اشاره کرد و در سال‌های اخیر نظام رتبه‌بندی و اعتبارسنجی کشور را نیز ساماندهی کرده است.
انتهای پیام/.
 
https://asrgomrok.ir/vdca.6n6k49ney5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما