plusresetminus
اصفهان - مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: رونق صادرات فرش دستباف، صنایع دستی و پتروشیمی در دستور کار است و به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.
صادرات فرش دستباف از اصفهان رونق می گیرد/در سال جاری صادرات مصنوعات طلا از استان اصفهان صورت نگرفته /گمرک تسهیل گر اقتصاد است
به گزارش اختصاصی خبرنگار عصر گمرک، رسول کوهستانی پزوه ظهر دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی گمرک برگزار شد ضمن تبریک این روز به فعالان این عرصه اظهار داشت: عملکرد کارکنان گمرک در بحران کرونا کمتر از عملکرد کادر درمان نبوده و این افراد به صورت تمام وقت فعالیت داشته‌اند.
وی با بیان اینکه شعار جهانی روز گمرک امسال «گمرک؛ حامی احیا، نوسازی و تاب آوری زنجیره تامین پایدار» انتخاب شده است، افزود: باید توجه داشت که شیوع کرونا سبک زندگی شهروندان را تغییر داد، خرید و فروش دیجیتالی و اینترنتی رونق گرفت، حضور مردم در رستوان‌ها کاهش یافت و از این رو گمرکات ملزم به استفاده از فناوری روز و قرار دادن مردم در مرکز فناوری و تحول شدند.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان با بیان اینکه با توجه به پیش‌بینی‌ صورت گرفته امکان بازگشت به شرایط قبل وجود ندارد، تصریح کرد: از این روز بازنگری در فعالیت گمرکات باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه به سمت الکترونیکی شدن خدمات گمرک استان اصفهان هستیم، اضافه کرد: در این زمینه واحدهای تولیدی نیز باید با گمرکات همکاری لازم را داشته باشند تا با حرکت هماهنگ هر چه زودتر به نتیجه مطلوب برسیم.
کوهستانی پزوه با تاکید بر اینکه اداره کل گمرک با بیش از ۲۸ قانون و مقررات، بیش از ۲۲ کنوانسیون و موافقت نامه بین المللی و بیش از ۲۵ وزارتخانه و دستگاه اجرایی درحال تعامل است، ابراز داشت: در این زمینه دو التزام را داریم که متضاد یکدیگر هستند و یکی کنترل و دیگری تسهیلگری است و مدیریت این دو کار سختی است.
وی با بیان اینکه باید به سمت تحول عمیق‌تر حرکت کنیم و عقب نمانیم، اضافه کرد: برای ایجاد تاب آوری باید افراد مرکز توجه قرار گیرند، زندگی شهروندان تغییر کرده و با واقعیت‌ های جدید خو گرفته اند و در گمرک نیز باید به این سمت حرکت کنیم.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان با تاکید بر اینکه گمرک تسهیل گر اقتصاد است، ابراز داشت: طی چند سال گذشته شاهد بودیم که گمرک نقش محوری و هماهنگ کننده در تجارت فرامرزی است و به نوعی توانستیم بین سازمان‌ها فیزیک مجوزها را حذف کنیم.
وی به وجود بیش از 9 هزار واحد صنعتی در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: اصفهان در موقعیت استراتژیک قرار دارد و شاهراه حیاتی در زمینه اقتصاد و تولید در کریدور شمال به جنوب است و دسترسی گمرکات اصفهان به حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی باز است.
کوهستانی پزوه با بیان اینکه اماکن گمرکی در استان اصفهان نیز مناسب است، افزود: کارگوترمینال در فرودگاه اصفهان ظرفیت بالایی است که به عنوان نقطه قوت گمرک این استان به شمار می‌آید.
وی با بیان اینکه صنایع بزرگ استان مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن دارای گمرک صادرات و واردات هستند، ادامه داد: در گمرک کاشان نیز صادرات را داریم و به زودی در بخش واردات نیز ورود خواهیم کرد.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان با بیان اینکه خدمات تسهیلات گمرکی در محل واحدهای تولیدی ارائه می‌شود، اضافه کرد: همچنین استقرار سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی را داشتیم که منجر به کاهش زمان ترخیص کالا در رویه صادرات از هفت به یک روز شد، کاهش اسناد ضمیمه برای اظهارنامه های صادراتی از هفت سند به سه سند، حذف پروانه کاغذی و مراحل زائد اداری و کنترل فعالیت ها به صورت الکترونیکی از جمله نتایج استقرار این سامانه است.
وی در ادامه با اشاره به در نظر گرفتن بسته حمایتی برای صادرات و تولید توسط گمرک که به تایید شورای گفت‌وگو نیز رسیده است، گفت: این بسته‌ها از ابتدای سال اجرایی شده است که به دنبال آن ضمانت‌ های گمرکی و ترخیص درصدی کالا  ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.
کوهستانی پزوه ادامه داد: استفاده از حداکثر ظرفیت‌های قانونی برای ارائه تسهیلات و استفاده حداکثر از اختیارات تفویض شده نیز از دیگر حمایت‌های صورت گرفته در زمینه تولید و صادرات بوده است.
وی با بیان اینکه برگزاری نشست با فعالان اقتصادی و شناسایی چالش‌های آنها از اقدامات صورت گرفته از سوی گمرک اصفهان در بحران شیوع کرونا بوده است، ابراز داشت: در این زمینه توسعه همکاری با واحدهای تولیدی را داشتیم به گونه‌ای که سال گذشته، چهار شرکت فعال در استان شناسایی شده بود و اکنون ۲۳ شرکت فعال مجاز اقتصادی در استان مشغول به فعالیت هستند، همچنین سال گذشته ۱۳ انبار اختصاصی در واحدهای تولیدی استان داشتیم که اکنون ۳۴ انبار فعال وجود دارد.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره به اینکه در حوزه فرش و صنایع دستی پیشنهاداتی را برای رونق صادرات ارائه کرده‌ایم که در صورت موافقت تهران موفقیت‌ های خوبی را خواهیم داشت، ادامه داد: در این زمینه برای پتروشیمی پیشنهاداتی را داشتیم که در سطح کشور مورد استقبال قرار گرفت و پس از آن نیز پیشنهاداتی را در زمینه صنایع دستی ارائه خواهیم داد.
وی با گفت: در 10 ماه سال جاری یک میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار بالغ بر پنج میلیون و ۱۵۸ هزار تن صادرات از استان اصفهان انجام شده است.
کوهستانی پزوه با بیان اینکه 315 قلم کالا از استان اصفهان به 94 کشور از جمله عراق، چین، افغانستان، تایلند، اندونزی، هند و ... صادر شده است، افزود: عمده محصولات، چدن، آهن و فولاد، فراورده‌های نفتی، فرش و کفپوش ها، محصولات لبنی و ... است.
وی با اشاره به واردات کالا به استان اصفهان نیز اضافه کرد:  ۷۴۹ قلم کالا از ۵۰ کشور به استان اصفهان وارد شده است که ۷۰ درصد آن شامل کالاهای واسطه ای و ۲۰ درصد آن شامل کالاهای سرمایه ای به منظور استفاده در خط تولید است.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان با بیان اینکه مباحث به روز رسانی ارزش‌ها و کاهش قیمت‌های جهانی نفت و بسته بودن مرزها در سه ماهه نخست امسال دلیل کاهش صادرات در سال جاری بوده است، ادامه داد: اما همچنان گمرک اصفهان رتبه پنجم کشور در زمینه صادرات را دارد.
وی تاکید کرد: ۳۳۸ میلیون دلار ارزش واردات ۱۰ ماه ۹۹ از کشورهای چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، هند و امارات است و عمده محصولات وارداتی ماشین آلات مکانیکی، ماشین آلات برقی، آهن و فولاد، محصولات گوناگون شیمیایی و ... است.
کوهستانی پزوه با بیان اینکه در زمینه صادرات فرش دستباف در سال جاری رشد خوبی را داشت، ابراز داشت: البته باید توجه داشت که این رشد به دلیل عدم صادرات فرش در سال گذشته بوده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری صادرات مصنوعات طلا از استان اصفهان صورت نگرفته است، تصریح کرد: این امر ضرر بزرگی به این بخش وارد کرد، ضمن اینکه در بخش صنایع دستی نیز رشد خوبی را نداشتیم.
وی همچنین عمده چالش ها و مشکلات گمرکات اصفهان را قوانین و مقررات خودتحریمی، ناکافی بودن زیرساخت های فناوری، گمرکی بدون توجه به سازمان های مرتبط، قوانین و مقررات موازی و متناقض و همکاری نکردن و ناهماهنگی سایر سازمان ها عنوان کرد و افزود: بی توجهی به نظرات کارشناسی و تخصصی، کمبود امکانات و تجهیزات بازرسی و کنترلی لازم و ناکافی بودن میزان اعتبارات و ... از دیگر چالش های پیش رو است.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان در خصوص رسوب کالا در گمرکات اصفهان تصریح کرد: در بحث رسوب کالا در استان اصفهان با این معضل کمتر روبه‌رو بوده‌ایم، هرچند که از تیرماه ۹۹ با اتمام مهلت مصوبه مبنی بر تخصیص نیافتن و تامین نشدن ارز توسط بانک مرکزی و  ارائه نشدن کد رهگیری و صدور نامه، مشکلاتی برای واحدهای تولیدی به وجود آمد که اقداماتی انجام شد.
وی افزود: در نهایت در آبان ۹۹ مصوبه ای به تصویب رسید که در ادامه در ستاد تنظیم بازار بحث ترخیص کالاهای واحدهای تولیدی مطرح شد و در حال حاضر ترخیص تا سقف ۹۰ درصد در حال انجام است و اکنون به جز سه یا چهار مورد کالای خاصی که ماندگار باشد در انبار نداریم.
مدیرکل گمرک استان اصفهان، طولانی شدن ماندگاری برخی کالاها در گمرک را به دیگر سازمان ها مرتبط دانست و گفت: چند کالایی که در گمرک مانده نیز مشکلاتی دیگر دارند و در حال حاضر وزارت صمت و بانک مرکزی اجازه ورود این کالاها را نمی دهند و هیچ کدام به گمرک ارتباطی ندارد.
وی گفت: همچنین از ابتدای سال جاری با پیگیری قضایی صورت گرفته 593 فقره پرونده قضایی با ارزش ریالی یک میلیارد و 620 میلیون ریال تشکیل شده است.
 
https://asrgomrok.ir/vdcebv8zijh8w.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما