plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه و اقتصادی کشور خبر داد:

403 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری 8 ساله در مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه و اقتصادی کشور، از سرمایه گذاری 403 هزار میلیارد تومانی طی 8 سال در مناطق آزاد و بهره برداری از آنها خبر داد.
403 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری 8 ساله در مناطق آزاد
به گزارش عصر گمرک، حمید رضا مؤمنی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه و اقتصادی کشور در حاشیه ی دیدار با فعالان اقتصادی منطقه  آزاد اروند گفت: از کل مبلغ سرمایه گذاری شده، تنها 8 درصد سهم ما بوده و مابقی آورده سرمایه گذاران است که ما سهم خود را در زیر ساخت ها هزینه کردیم.
 
307 هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا با 55% پیشرفت
 
مؤمنی افزود: در حال حاضر نیز 307 هزار میلیارد تومان پروژه با بیش از 55 درصد پیشرفت فیزیکی در مناطق آزاد در دست اجرا است.
 
وی تصریح کرد: از دیگر اقداماتمان آن بود که برای سه سال آینده، یک برش 5 ساله به برنامه هفتم زده ایم که آن نیز به اتمام رسیده و بر مبنای آن، از آنچه بایستی در قالب اقدامات برای هر منطقه انجام شود، آگاهیم و اگر هم نیازی به اصلاحات هست به طور حتم دوستان آن را نوشته و به ما ارجاع دهند.
 
دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه و اقتصادی کشور، یادآور شد: اینکه برخی می گویند، از سوی دبیرخانه برنامه ای در کار نیست و اقدامی نشده، به سبب آنست که ما ارتباط نزدیک و یا تعامل چندانی نداریم، لذا از اقدامات یکدیگر مطلع نیستیم و هر کسی کار خودش را انجام می دهیم، لذا برای بهبود و تغییر این دیدگاه بایستی روش هایمان را تغییر دهیم.
 
مؤمنی گفت: همان طور گفته شد، ما دو فرصت بیشتر نداریم تا بتوانیم، در بحث تحقق ماده 65 و یا اجرا و یا سیاست گذاری و زیر ساخت ها حداکثر بهره را ببریم، یکی قانون اصلاح مناطق آزاد است که هرآنچه نیاز است، انجام می شود و دیگر بحث برنامه هفتم توسعه است که بر آن مبنا، ماده ی 65 با چه مکانیزمی باید اجرایی و یا جایگاه دبیرخانه چگونه تعبیر و تعریف شود که امیدواریم، این مسئله محقق شود.
 
وی افزود: مسائلی که مخصوص منطقه آزاد اروند است، را می توان در قالب برنامه هفتم تعریف و مصوب کنیم تا بتوانیم موانع را از پیش روی این منطقه برداریم.
 
وی خطاب به فعالان اقتصادی اظهار کرد: اگر مواردی در حوزه مالیات، گمرک و مسائلی دیگر وجود دارد که به نظر می رسد، بایستی در دستور کار جدی قرار بگیرد، اعلام کنید.
 
انعقاد توافقنامه همکاری با اتاق ایران
 
وی تصریح کرد: در حال انعقاد توافقنامه ای با اتاق ایران برای بهره مندی از ظرفیت آن برای بهبود و توسعه فعالیت های مناطق آزاد هستیم.
 
دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه و اقتصادی با اشاره به وجود یک مشکل قانونی و یک مشکل زیرساختی خاص در کشورمان گفت: مسئولیت زیرساخت ها در مناطق آزاد به طور علنی با ما است اما اینکه منابعش از کجا تامین، اختصاص و هزینه شود، این یک اقدام جدی است.
 
مؤمنی افزود: یکی از چالش های مهم و عدم توسعه یافتگی در مناطق آزاد، عدم تعیین تکلیف زیر ساخت هاست که بایستی در سرزمین اصلی مناطق آزاد را نیز به مثابه شهرک های صنعتی می دیدیم. اینکه دولت مکلف باشد تا زیرساخت ها را تا پشت محدوده بیاورد و داخل محدوده را خود مناطق به انجام می رساندند، در مناطق آزاد همچنان در بلاتکلیفی است.
 
وی خطاب به فعالان اقتصادی اروند، گفت: با این همه باید سعی کنیم تا انتظارات را در حد امکانات و ظرفیت های موجود بیاوریم، چون در غیر این صورت نگرانی به بار می آورد، ضمن اینکه خدمات بایستی مستمر باشد تا انگیزه ای برای ادامه کارکرد فعالان اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی باشد.
 
https://asrgomrok.ir/vdcg.w9qrak9xypr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما