plusresetminus
آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از صدور ۲۴۳۰ فقره مجوز برای ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی در هشت ماهه امسال است که نسبت به سال گذشته با کاهش ۹.۵ درصدی مواجه بوده است.
کاهش ۹.۵ درصدی مجوز برای ورود ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی
به گزارش عصر گمرک، این در حالی است که اخیرا دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا)  گفت که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها بر اساس یکی از بندهای قانون امور گمرکی و بدون پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده، ماشین آلاتی که در داخل ساخته می‌شود را هم به کشور وارد می‌کنند.

بر اساس ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و تفاهم نامه بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، واحدهای تولیدی مجاز می‌توانند در صورت تائید عدم ساخت داخل از معافیت حقوق ورودی ماشین آلات استفاده کرده و در حداقل زمان ممکن ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید خود را از گمرک ترخیص کنند.

البته براساس تعهدی که متقاضی ارائه می‌کند، باید ماشین آلات و مواد اولیه وارداتی را در محل واحد صنعتی موضوع پروانه نصب کند.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در هشت ماهه امسال ۲۴۳۰ فقره مجوز برای ماشین آلات و ۳۴۷ ماشین آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی به ارزش ۱۱۴۲ میلیون و ۷۶۰ هزار دلار و ۱۰۰ میلیون و ۶۹۰ هزار دلار صادر شده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد ۹.۵ درصد کاهش و ۲.۴ درصد افزایش داشته است. یعنی در مدت مشابه پارسال به ترتیب ۲۶۸۵ فقره مجوز برای ماشین آلات و ۳۳۹ فقرع برای ماشین آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی صادر شده است.

همچنین در این مدت ۵۵۹ فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش ۶۸ میلیون و ۱۸۰ هزار دلار صادر شده که به لحاظ تعداد نسبت به صدور ۶۳۴ فقره در مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۸ درصد کاهش داشته است.  

در این میان بیشترین ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی (۲۸۹) در استان یزد بوده و در استان سیستان و بلوچستان و همچنین مناطق آزاد اروند و قشم و منطقه ویژه اقتصادی هیچ مجوزی برای ماشین‌آلات مشمول معافیت گمرکی صادر نشده است.

البته طبق اعلام سازمان صمت استان تهران، این سازمان از واحدهای تولیدی دارای مجوز صنعتی که از معافیت گمرکی ماشین آلات استفاده کرده‌اند بازرسی می‌کند و در صورت عدم استقرار ماشین آلاتی که از معافیت گمرکی استفاده کرده‌اند، در محل مجاز موضوع پروانه صنعتی عملکرد واحد صنعتی، به عنوان قاچاق محسوب می‌شود.
 
https://asrgomrok.ir/vdcakmn6149n6.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما