plusresetminus
طی حدود 8 سال دولت تدبیر و امید که همراه با بازگشت برخی مدیران سالخورده و قدیمی بود، برخی چهره‌های جوان و جدید نیز به سپهر حکمرانی ایران معرفی شدند که وزیر جوان ارتباطات مهندس آذری جهرمی و مهندس خداداد غریب پور معاون وزارت صمت از این جمله هستند.
خداداد غریب پور مدیری بن‌بست شکن برای شرایط سخت و رهایی از انسداد تحریمی ایران
به گزارش اختصاصی عصر گمرک، با وجود شکوفایی مدیریتی مهندس خداداد غریب‌پور در دوران 8 ساله فرمانداری خود در شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد که خود نیز یک سنت شکنی سیاسی و حاکمیتی در انتخاب و انتصاب یک مدیر بسیار جوان در  آن دوره بود، دوران 8 ساله مدیریت ملی مهندس غریب پور در دولت تدبیر و امید را باید یکی از جلوه‌های بهره‌گیری از مدیران توانمند و کارآمد در حکمرانی ایران قلمداد نمود.

خداداد غریب پور طی دو دوره مدیریتی خود یعنی در دوران فرمانداری بویراحمد و به‌خصوص دوران مدیریتی ملی خود طی 8 سال اخیر نشان داده‌اند که مدیری بن بست شکن بوده و راهکارهای خاصی برای رفع انسداد اقتصادی و مدیریتی در حوزه کاری خود دارند.

بخش کوچکی از موفقیت‌ها و توانمندی‌های مدیریتی مهندس غریب پور طی چند سال اخیر در 3 دوره مدیریت ملی ایشان را می توان چنین به اختصار برشمرد:

1 - دوران مدیریتی در پتروشیمی شازند اراک  از اردیبهشت 1393 تا مهر ماه 1395 :

دوره  دو ساله مدیریت مهندس غریب‌پور در پتروشیمی شازند اراک با یک تحول بنیادی در این شرکت همراه بود، به نحوی که این شرکت طی دوره مدیریت کلان‌نگر ایشان همواره در حال رکورد شکنی و پشت سر نهادن موانع تعالی تولید و رشد اقتصادی این شرکت در بازارهای داخلی و خارجی بود.

افزایش میزان تولید و فروش محصولات در پتروشیمی شازند در سال‌های اوج تحریم صنعت پتروشیمی ایران از سوی آمریکا به عنوان یک نقطه بسیار روشن از مدیریت جهادی، انقلابی و اقتصاد مقاومتی در راستای شعار سال  1394 و فرامین رهبر معظم رهبری برای شکوفایی اقتصاد با اتکای بر منابع و توان داخلی بوده است.

کسب صدها تقدیرنامه و تشکر از سوی نهادها، سازمان‌ها، شخصیت‌های ملی و منطقه‌ای به سبب خدمات اجتماعی و اقتصادی جهت رفع محرومیت در استان‌های اراک، قم و ... که باید ده‌ها تقدیرنامه شکوفایی اقتصادی و افزایش توان تولید پتروشیمی شازند را نیز به آنها اضافه نمود ازجمله کوچک‌ترین جلوه‌های مدیریتی مهندس غریب‌پور در پتروشیمی شازند می‌باشد.

- کسب رتبه 49 برترین شرکت‌های ایران 1393
- کسب رتبه کارت بازرگانی زرین 2 ستاره  1393
- کسب نشان ملی عالی مدیریت نوین ایران با محوریت مدیریت بر مبنای ارزش‌ها (MBV) 1393
- کسب تندیس و لوح تقدیر صادر کننده نمونه ملی سال 93 در مراسم روز ملی صادرات
- کسب تندیس زرین کنگره سراسری مدیریت توسعه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و پخش 1393
- کسب تندیس و لوح افتخار به عنوان واحد برگزیده جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران 1393
- کسب تندیس و تقدیرنامه 2 ستاره تعالی منابع انسانی 1394
- افزایش میزان تولید و فروش به بالاترین سطح در یک دهه اخیر پتروشیمی شازند 1394
- وصول مطالبات و پول‌های بلوکه شده پتروشیمی شازند به خصوص 115 تن نقره، بلافاصله بعد از تعلیق برخی تحریم‌ها 1394
        و ...
 


2 –   مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی از مهرماه 1395 تا آذرماه 1397 :

با انتصاب مهندس غریب‌پور به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی که ۸۰ شرکت زیرمجموعه و حدود 20 هزار پرسنل داشته و بازوی سرمایه‌گذاری و تجارت بانک ملی ایران می‌باشد، شاهد یک تحول شگرف در این مجموعه بزرگ اقتصادی کشور بودیم.

مهندس غریب پور در این دوره که راهبری یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ های اقتصادی و بانکی ایران را بر عهده داشتند، نشان دادند که توان مدیریت و توسعه مجموعه‌های ناهمگون اقتصادی ( هلدینگ) بسیار بزرگ را نیز دارند.

شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی که یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی ایران است، دارای حوزه‌های ناهمگون اقتصادی و تجاری مانند: بیمه و  بانک، نفت و گاز، محصولات شیمایی، فرآورده‌های غذایی، لاستیک و پلاستیک، کشاورزی و دامپروری، ساختمان و ... بسیار بزرگی است که راهبری و هدایت این مجموعه ناهمگون اقتصادی نیاز به مدیری توانمند و کارآمد به نام خداداد غریب پور داشت تا این هلدینگ بزرگ را به شکوفایی و نقطه اوج مدیریت نمایند.

- خصوصی سازی با واگذاری 3 هزار میلیارد تومانی واحدهای گروه توسعه ملی به بخش خصوصی
- انعقاد قرارداد ۱ و نیم میلیارد یورویی EPC+F  برای پتروشیمی بین‌الملل قشم در شرایط تحریمی کشور برای اولین بار که بیش از ۲.۲ برابر خالص ارزش کل دارایی‌های گروه توسعه ملی بود
- اعطای اعتبارنامه جایزه ملی مسئولیت اجتماعی به مهندس غریب پور آبان 1397     
- آغاز پروژه ۴۲۰۰ هکتاری تبدیل اراضی دیم به آبی و تجهیز آن به سیستم آبیاری نوین در اردبیل
- اقدامات مهم در سطح گروه توسعه ملی، امضاء «تفاهم‏نامه همکاری‏های علمی، پژوهشی، اجرایی و مشاوره‏ای با پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار در سال 1396
- خدمت رسانی گسترده کمک به زلزله زدگان غرب کشور در زلزله سال 1396
       و ...
 
3 - معاونت وزیر صمت و ریاست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از آذر ماه 1397 تا آذرماه 1399:

دوران دو ساله و بلکه کوتاه اما بسیار درخشان مدیریتی مهندس غریب پور بر ایمیدرو به عنوان بزرگ‌ترین شرکت و اصلی‌ترین سیاستگذار حوزه معدن و صنایع معدنی ایران را باید عصری نوین از مدیریت و سیاستگذاری سامانمند و اثربخش در اقتصاد ایران و به خصوص اقتصاد غیر نفتی کشور محسوب نمود. 

در حالی که اقتصاد و تجارت ایران با دور جدید و شدیدتری از تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا به‌خصوص در حوزه نفت و صنایع نفتی مواجه شده بود، دولت دوازهم برای جبران کسری بودجه و رهایی از دام تحریم‌ها به بخش‌های غیر نفتی اقتصاد ایران و به‌خصوص معدن و صنایع معدنی امید بسته و برای هدایت و مدیریت این بخش نیز به مهندس خداداد غریب پور اعتماد نموده و ایشان را به عنوان معاون وزیر صمت و ریاست سازمان ایمیدرو برگزیدند. انتخاب مهندس غریب‌پور در این جایگاه حساس نشان از توان مدیریتی و استراتژیک اقتصادی ایشان داشت که در بالاترین سطح دولت نیز بارها مورد تحسین و تصدیق رئیس جمهور محترم قرار گرفته است.

- افزایش وسعت اکتشافات در کشور را از 250هزار به 650هزار کیلومتر مربع طی دو سال 1397 تا 1399
- امضای تفاهمنامه اجرای طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان به سه استان بالادستی میان ایمیدرو در قالب همکاری با استانداران سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و  وزارت نیرو با اعتبار 2.5 میلیارد یورو
- افتتاح فاز نخست طرح بزرگ شیرین ‌سازی و انتقال آب نمک زدایی شده توسط سه خط انتقال از خلیج ‌فارس به صنایع استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد برای تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه مجتمع‌های معدنی و صنعتی، گل گهر، مس سرچشمه و چادرملو  در آبان 1399
عملیاتی نمودن بیش از ۴۰۰هزار کیلومتر مربع از برنامه اکتشاف ایمیدرو تنها در مدت 2 سال گذشته
- احیای بیش از 300 معدن از ابتدای سال 1398
- رشد سود بیش از 78 درصدی شرکت ملی صنایع مس ایران طی 6 ماهه نخست 1399
- سیاست موفق جذب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی در بخش معدن در سال‌های 1397 تا 1399
- رویکرد دانش محور با امضای بیش از ۲۱۹ قرارداد پژوهشی با رقم معادل ۸۵۰ میلیارد ریال با دانشگاه‌های مختلف طی تنها 18 ماه
- حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در بخش معدن
- حمایت از صنعت و تولید داخلی با امضای قرارداد با شرکت هپکو برای خرید حداقل 700 دستگاه ماشین آلات معدنی طی یک سال و نجات شرکت هپکو از ورشکستگی کامل
- صادرات 12 میلون تن فولاد به ارزش 4 میلیارد دلار به خارج از کشور 1398
- افزایش 10 درصدی تولید فولاد در ایران در شرایط کرونایی که موجب کاهش 5 درصدی تولید جهانی فولاد شده است
- افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه آهن اسفنجی بخش خصوصی ( فولاد اردکان)
- برای اولین بار در تاریخ کشور، عبور تولید فولاد ایران از مرز 30 میلیون تن در سال 1399
- کاهش و پایان خام فروشی فولاد خام ایران به خارج کشور
- پرداخت بدهی 8 ساله ایمیدرو به دولت شامل مالیات‌های معوق و ... به میزان بیش از 5 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1398 
- دریافت نشان عالی مدیر سال 1399
- ایفای مسئولیت اجتماعی ایمیدرو با صدها کمک به توسعه زیرساخت‌های مناطق محروم- کمک بیش از 200 میلیاردی به شرایط کرونایی و کمک‌های فراوان به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور
- کمک بیش از 600 میلیارد تومانی به توسعه زیرساخت‌های استان فارس و سرمایه‌گذاری در بیش از 82  شهرستان محروم کشور
- حمایت بی‌دریغ از ورزش در مجموعه ایمیدرو که منجر به صعود و حضور مقتدر 3 تیم معدنی گل گهر سیرجان، مس رفسنجان و آلومینیوم اراک در لیگ برتر فوتبال ایران شده است
و ...

خداداد غریب پور به عنوان یک مدیر جوان و توانمند در گام دوم انقلاب نشان داده‌اند که اعتماد به مدیران جوان و کارآمد که از اهداف رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بوده است، بسیار راهگشا و سودمند برای حکمرانی و به‌خصوص مدیریت اقتصادی ایران می‌باشد.

مهندس غریب پور طی 8 سال اخیر نشان داده‌اند که مدیری کارآمد، توانمند، شایسته‌گرا و خوشنام هستند که شایستگی مدیریت در هر دولتی با هر سلیقه سیاسی و جناحی را دارند. به جرأت می‌توان مهندس غریب پور را یکی از انگشت‌شمار شخصیت‌های درخشان مدیریتی دولت دوازهم دانست که حتی بسیار فراتر از مقام‌های بالادست خویش نیز درخشیده‌اند.

خداداد غریب پور رویکرد مدیریتی خاصی دارند که تمامی بن‌بست‌های موجود در حوزه اقتصادی را شکسته و اقتصاد، تجارت، بازرگانی و صنعت را از انسدادهای داخلی و خارجی مانند تحریم و ... نیز آزاد می‌سازند. جایگاه و حضور مدیرتی کلان‌نگر و بن‌بست شکن مهندس غریب پور در رأس هلدینگ‌های اقتصادی و تجاری ایران می‌تواند یکی از اقدامات موفق دولت برای رهایی از اقتصاد نفتی و حتی رهایی از تحریم حوزه نفتی در هلدینگ‌های بزرگ صنعت نفت و گاز ایران باشد.  
 
https://asrgomrok.ir/vdcca4qs82bqx.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما