plusresetminus
مهمترین بخشی که از دیدار بذرپاش و وزیر اقتصاد امارات مورد توجه تجار قرار گفته توافقات در سرمایه گذاری و ال سی است که می تواند در توسعه تجارت و بازار ارز اثرات مثبتی داشته باشد.
استقبال تجار از احتمال گشایش های اعتبار اسنادی در امارات/ال سی در تجارت و بازار ارز اثر مثبت دارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، فرشید فرزانگان فعال اقتصادی در  بازار امارات درباره تشکیل کمیسیون اقتصادی میان ایران و امارات که در راس آن وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده ایران با هیات همراه برگزار شده گفت: تشکیل کمیسیون اقتصادی مشترک به ریاست آقای بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و از سوی دیگر آقای عبدالله «بن الطوق الماری» وزیر اقتصاد امارات متحده عربی پس از۱۰ سال به تنهایی از لحاظ سیاسی دستاورد بزرگی است.
وی ادامه داد: دستاوردهایی که از این جلسه منتشر شده و به هر حال طبق اطلاعی که به ما رسیده است حکایت از توافقات بسیار خوب و پرباری بوده که قرار است در کمیته ای مختلف تدوین و عملیاتی شود.
استقبال تجار از احتمال گشایش های اعتبار اسنادی در امارات| ال سی در تجارت و بازار ارز اثر مثبت دارد
استقبال تجار از توافق گشایش اعتبار اسنادی
وی با تاکید بر این که در این جلسه بر روی موارد مهمی تکیه داشته داشته در پاسخ به سئوال بازار که کدام موارد آن بیشتر مورد توجه فعالان اقتصادی و تجار قرار گفته است، گفت: مهمترین مواردی که از دید فعالین اقتصادی به ویژه تولیدکنندگان و تجار مورد توجه قرار گرفته است، بحث ال سی یا گشایش‌های اعتبار اسنادی و سرمایه گذاری در ایران است.
فرزانگان افزود: مسئله استفاده از ال سی از سوی کشور ما با توجه به مسائل بین المللی از جمله اف ای تی اف و تحریم در طی این سالها محدودهای جدی مواجه بوده و نتایج آن می تواند آثار بسیار خوبی داشته باشد.
وی با اشاره به این که ال سی برای توسعه تجارت و بیشتر کردن اندازه حجم تجارت ضروری است، گفت: اگر چه از جزییات بخش گشایش اعتباری اسنادی مورد توافق هنوز بی خبر هستیم اما می توان ال سی ریالی را در موسسه مالی معتمد در امارات به ال سی درهمی برای شرکت های طرف قرار تبدیل کرد.
رئیس پیش بین اتاق بازرگانی ایران و امارات خاطرنشان کرد: اگر یک موسسه مورد تایید دو دولت در قالب و قواعد بین المللی شکل بگیرد و از فضای تحریم هم مصون بماند، گشایش هایی چشمگیری نه فقط در فضای تجارت میان ایران و امارات شکل خواهد گرفت بلکه قیمتها در بازار ارز نیز اثر گذار خواهد بود. این پیشنهاد و ایده در زمان ریاست من در اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات مطرح شد و اگر اجرایی شود بحث بسیار مهم و تاثیر گذاری است.
استقبال تجار از احتمال گشایش های اعتبار اسنادی در امارات| ال سی در تجارت و بازار ارز اثر مثبت دارد
احتمال رونق چابهار و تقویت کریدور شمال به جنوب
وی بحث دوم مطرح شده در این کمیسیون اقتصادی مشترک را مباحث لجستیک و حمل و نقل خواند و گفت: برای این موضوع بنیز هترین گزینه آقای بذرپاش وزیر راه و شهرسازی بودند.
فرزانگان در ادامه با اشاره به حجم ترانزیت ایران در سال گذشته به رغم برخی کاهش آمارها از جمله کاهش صادرات و کسری ۱۶ میلیارد دلاری تراز تجاری ولی ترانزیت بیش از ۵۸ درصد بالا رفت.
وی با اشاره تحرک های ترکیه برای حمل و نقل تحت عنوان «مسیر توسعه» گفت: باید در این باره تلاش های بیشتری شود وگرنه به رغم این که ما در مرکز چهار راه جهان قرار داریم اما هرگونه غفلت نابخشودنی است.
این کارشناس مسائل اقتصادی در روابط اقتصادی میان ایران و امارات ادامه داد: آغاز توسعه ترانزیت با جبل علی امارات برای پوشش همسایه های شمالی از چند سال پیش در قالب نشست هایی با شرکت دی پی ورد امارات آغاز شده و خوشبختانه در نشست های متعدد با شرکت های کشتیرانی و حمل و نقل بین المللی بزرگ در کشور این نشست ها ادامه یافته و لذا می توان امیدوار بود که نقش چابهار و توسعه بنادر بعد از این نشست پر رنگ تر و ترانزیت رونق بیشتری بگیرد.
فرزانگان با اشاره به سرمایه گذاری های سنگین امارات در جبل علی به عنوان هاب کشتیرانی منطقه، افزود: همکاری با ایران می تواند نه فقط برای ایران در نقش پذیری بیشتر در کریدور شمال به جنوب که برای حداکثر سازی ظرفیت های بندر جبل علی به عنوان یکی از ۱۰ بندر بزرگ جهان مفید و موثر خواهد بود.
رئیس پیشین اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در ادامه درباره توسعه تجارت تا ۳۰ میلیارد دلار به بازار گفت: هم اکنون حجم تجارت بر اساس امار اعلام حدود ۲۷ میلیارد دلار است و لی با توجه به این که تجار اماراتی و تجار مناطق جنوبی ایران به شکل سنتی یک حجم تجارت قابل توجهی را دارند و لذا به نظر همین الان هم حجم تجارت ما بیش ۳۰ میلیارد است و لذا وعده مطرح شده به راحتی قابل انجام و توسعه است.
تقویت همکاری در بخش های جدید اقتصادی، گردشگری، حمل و نقل، کارآفرینی و انرژی های تجدیدپذیر
گفتنی است اولین جلسه کمیته مشترک اقتصادی بین امارات متحده عربی و جمهوری اسلامی ایران با هدف افزایش همکاری ها در بسیاری از بخش های اقتصادی مورد علاقه دو کشور به ویژه اقتصاد نوین، گردشگری، حمل و نقل، کارآفرینی، انرژی های تجدیدپذیر برگزار و بر حمایت از کار مشترک برای پیشبرد توسعه روابط اقتصادی دوجانبه به سطوح بالاتر تاکید شد.
جلسات کمیته که در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی برگزار شد، از طرف اماراتی ها به ریاست عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد و از طرف ایرانی به ریاست مهرداد بادرباش، وزیر راه و شهرسازی به همراه مقامات دولتی دو کشور و فعالان اقتصادی برگزار شد.
توافق طرف های اماراتی و ایرانی برای تشکیل تیم های فنی
عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد امارات متحده عربی ادمی شناخته شده بین تجار ایرانی ها و علاقه مند به توسعه تجارت با ایران است. وی در این جلسه تاکید کرد: برگزاری اولین جلسه کمیته نشان دهنده علاقه متقابل به توسعه روابط اقتصادی مشترک و سوق دادن آنها به سطوح جدید، رقابتی تر و پررونق است، به گونه ای که آرزوهای دو کشور برای آینده را برآورده کند. در این دیدار درباره سازوکارهای جدید برای حمایت از افزایش مبادلات تجاری، اهمیت نقش برجسته و محوری بخش خصوصی در تقویت همکاری‌های اقتصادی، ارائه همه ابزارهای حمایتی از صادرکنندگان و واردکنندگان برای تسهیل افزایش تبادل کالا و خدمات و کار، بحث و تبادل نظر شد و بر تنوع بخشیدن به آنها و گشودن کانال های ارتباطی جدید بین جامعه تجاری دو کشور تاکید شد.
همچنین بین دو طرف توافق شد که تیم‌های کاری فنی برای پیگیری اجرای کلیه خروجی‌های کمیته که ویژگی‌های همکاری‌های اقتصادی و تجاری در مرحله بعدی را مشخص می‌کند، تشکیل دهند و همچنین برنامه‌ها و تسهیلات مختلفی را برای ارتقای سطح کیفی برای رشد کسب و کار شرکت های کوچک و متوسط ‌اماراتی و ایرانی و حمایت از صادرات آنها برای رسیدن به بازارهای جدید زراحی و تدوین کنند.
دو طرف همچنین مشتاق افزایش همکاری ها و سرمایه گذاری ها در بخش ها و فعالیت های مرتبط با گردشگری، تجارت، انرژی های سنتی، انرژی های تجدیدپذیر و صنعت و حمایت از همکاری در زمینه تحقیق، توسعه و نوآوری نهادی و تبادل دانش در امور مالی، بازارها، کارآفرینی، کشاورزی و ... بودند.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcd9s0f.yt0zo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما