plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸

قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده تغییر می کند

رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: در حال حاضر قیمت یک گواهی اسقاط ۳۵ میلیون تومان است اما سازمان حمایت اختیار دارد که این قیمت را تغییر دهد.
قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده تغییر می کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل امروز در نشست خبری با بیان اینکه هشت درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از خودروهای فرسوده است، اظهار کرد: بر اساس آئین نامه اسقاط خودروهای فرسوده (آئین نامه جدید ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو) خودروها ارزش‌گذاری شد. در حال حاضر ارزش یک گواهی اسقاط ۳۵ میلیون تومان است اما در آئین نامه مرزبندی شد؛ به عنوان مثال اگر خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن داشته باشد ۳ گواهی می‌گیرد. بنابراین انگیزه دارندگان خودروهای فرسوده برای نوسازی خودرو افزایش می‌یابد.
وی افزود: قیمت گواهی اسقاط در حال حاضر ۳۵ میلیون تومان است اما نرخ آن توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود و ممکن است که تغییر کند.

سالاریه ادامه داد: پارسال ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شد که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۲۸ درصد رشد را شاهد بودیم. امیدواریم با اجرای آئین نامه مذکور، میزان اسقاط افزایش یابد. طبق برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو اسقاط شود.
سالاریه تصریح کرد: میزان صرفه جویی سوخت بابت ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شده در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۶۶ میلیون لیتر بوده است و بیش از ۱۵۲ میلیون دلار صرفه جویی در پرداخت یارانه سوخت توسط دولت انجام شده است و ۸ درصد معادل ۹۰۰ نفر کاهش کشته سالانه تصادفات رانندگی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم.
این مقام مسؤول اضافه کرد: در آن ۴ سال در مجموع ۵۷ هزار خودرو اسقاط شده بود. همچنین عملکرد ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ در مجموع ۲۲۸ درصد رشد داشته است‌.
وی همچنین گفت: در سال گذشته مجوز شماره‌گذاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه صادر شده است، از این تعداد ۱۵ هزار و ۶۷۸ دستگاه مجوز برای خودروهای وارداتی است.
سالاریه ادامه داد: از ۱۵ هزار و ۶۷۸ مجوز تعداد هشت هزار مجوز به واردات رسمی، پنج هزار و ۷۳۹ به خودروهای بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی، ۸۵۴ مجوز برای مزایده فراجا و بقیه مجوزها برای سایر خودروهای وارداتی اختصاص یافت.
وی در مورد واردات خودرو گفت: برای اخذ گواهی اسقاط از خودروهای وارداتی، میزان ارزبری و رتبه انرژی آنها ملاک قرار گرفته است؛ به عنوان مثال اگر قیمت خودرو تا ۱۵ هزار یورو و رتبه انرژی آن بالاترین سطح باشد یک گواهی و اگر قیمت خودرو بالاتر از ۱۵ هزار یورو و سطح رتبه انرژی نیز پایین‌تر باشد ۳.۵ گواهی اسقاط نیاز است.
احتمال افزایش قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده
سالاریه ادامه داد: همچنین اگر خودروهای کارکرده تجاری تا ۲ سال ساخت باشد ۲۵ درصد به گواهی‌ها و اگر تا ۵ سال ساخت باشد ۵۰ درصد افزوده می‌شود.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل در ادامه اظهار کرد: در سال گذشته، براساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی نسبت به نوسازی کمباین‌های فرسوده نیز اقدام کرده ایم. البته دستورالعمل آن تدوین شده است و قرار شد به صورت آزمایشی نوسازی ۴۸ دستگاه در ۵ استان کشور انجام شود.
وی افزود: در قانون ساماندهی جدید، اگر گواهی اسقاط به اندازه کافی وجود نداشته باشد خودروسازان ما می‌توانند یک و نیم درصد ارزش خودروی تولیدی را به حسابی که در وزارت صمت وجود دارد واریز کنند تا به آنها مجوز شماره گذاری خودرو داده شود.
سالاریه همچنین گفت: در آئین نامه مذکور به موارد سلبی و ایجابی اشاره شده که در حوزه سلبی منع تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها و عدم امکان تعویض پلاک به پلاک کلانشهرها عنوان شده است که از جمله موارد ایجابی هم می‌توان به تسهیلات بانکی و اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی از تولید کنندگان خودرو به دارندگان خودروهای فرسوده عنوان کرد.
برای مشاهده جزئیات آئین نامه جدید ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو اینجا را کلیک کنید. ‌
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcbz5b8.rhbg5piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما