plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵

پیش‌بینی تولید ۲۰۶ هزار تن آبزی تا دو سال آینده

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات گفت: اگر در دو سال آینده تعداد استخرهای ذخیره آب را به دو برابر برسانیم به بیش از ۲۰۶ هزار تن تولید آبزی می‌رسیم که عدد قابل توجهی است.
پیش‌بینی تولید ۲۰۶ هزار تن آبزی تا دو سال آینده
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، سید قباد مکرمی، مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران از آغاز طرح کشت همزمان تلفیقی محصولات کشاورزی و آبزیان در مزارع کشاورزی خبر داد.
وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی نیز تاکید کرده است که در میان ۵۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی فعال کشور ۶۰ هزار استخر ذخیره آب وجود دارد که فرصت بسیار خوبی برای تلفیق کشاورزی و آبزی پروری است، یعنی در بین فرایند آب دهی می‌توانیم ماهی پرورش دهیم.
وی تصریح کرد: ۱۱ هزار استخر ذخیره آب کشاورزی به پرورش ماهی اختصاص پیدا کرده و با دستور مقامات عالی و برنامه‌ریزی سازمان شیلات در کوتاه مدت قرار است که تعداد بیشتری استخر را فعال کنیم.
مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات بیان کرد: اگر در کوتاه مدت و در دو سال آینده این تعداد را به دو برابر برسانیم به بیش از ۲۰۶ هزار تن تولید آبزی می‌رسیم که عدد قابل توجهی است.
وی گفت: طرحی به نام طرح جهادی تلفیق آبزی پروری و فعالیت‌های کشاورزی تهیه شده که شامل استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب و شالیزارها و… است و برای دستیابی به ظرفیت‌های عالی این طرح نیازمند ظرفیت‌های خاصی هستیم. در دو سال آینده به دنبال دستیابی به هدف دو برابری هستیم اما ظرفیت اصلی ما بسیار بیشتر از این عدد است.
مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات بیان کرد: به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان با اجرای این طرح استخرهای ذخیره آبی در اختیار روستاییان قرار گرفته و مثل حسن آباد زاهدان مبدل به یک روستای گردشگری آبزیان شده‌اند.
مکرمی با ذکر این مطلب که برای اجرای موفق این طرح نیازمند طراحی مناسب و حمایت‌های داخل و خارج از وزارتخانه هستیم، یادآور شد: در پایان سال پیش تفاهم نامه‌ای بین شیلات و تشکل‌های آبزی پروری امضا شد که طی آن تلاش داریم که سامانه‌ای برای شناسنامه آنلاین مزارع آبزی پروری ایجاد شود و این مساله به ما نشان می‌دهد که هر مزرعه در چه شرایطی است و می‌توان با واگذاری بخشی از تصدی‌گری سازمان شیلات به تشکل‌ها شاهد حضور بیشتر آنها باشیم.
وی گفت: خوشبختانه سطح دانش آبزی پروری ما در رده‌های عالی دنیا است. امروز دانشمندان بزرگی در زمینه آبزی پروری در بین جوانان تحصیل‌کرده داریم که فناوری را هر سال به این صنعت وارد می‌کنند و بهره‌وری تولید را افزایش می‌دهند.
مکرمی یادآور شد: ارزش تجارت جهانی آبزیان برابر با ارزش تجارت سایر منابع گوشتی در دنیا است.
انتهای پیام/.
https://asrgomrok.ir/vdcgxq9q.ak9zw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما