هر اتفاقی برای بازار خودرو تا پایان سال جاری بستگی به نوع عملکرد و تصمیمگیریهای سازمان حمایت به عنوان جانشین شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو دارد. اما باید توجه کرد که سازمان حمایت زیرمجموعه وزارت صمت است و قطعا منافع و سیاستهای این وزارتخانه در تصمیمگیری برای قیمتگذاری خودرو موثر خواهد بود.
تگرگ خوردگی بدنه خودرو ناشی از بارش تگرگ باعث کاهش زیبایی و ارزش خودرو میشود و در صورت عدم توجه به آن، میتواند باعث خرابی و خوردگی شدید بدنه خودرو شود.
در ۹ ماهه امسال ۱۵ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۸۰۱ حلقه به وزن ۱۲۱ هزار و ۹۷ تن لاستیک سواری تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش ۳ درصدی در تعداد و یک درصدی در وزن داشته است.
خودروسازان تاکید دارند که ۱۲۰ هزار دستگاه مازاد دارند؛ اگر واقعاً در حال حاضر ۱۲۰ هزار خودروی مازاد وجود دارد یعنی خودروسازان به همه تعهدات خود عمل کرده و این خودروها روی دستشان مانده است؟!
سخنگوی شورای رقابت، گفت: هیچ افزایشقیمت مشروط و غیر مشروطی برای خودروساز به عنوان مشوق در ازای افزایش تولید خودرو در دستورالعمل شورای رقابت عنوان نشده است.
یک مقام مسوول، گفت: مجموعاً برای سال ۱۴۰۰، دو هزار میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۱ دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۲ مجموعاً دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات خودروهای گرانقیمت و لوکس محاسبه شد.
بانک مرکزی می گوید که تاکنون ۵.۴ میلیارد دلار برای حوزه خودرو به وزارت صمت ارز تخصیص داده اما آمار گمرک نشان میدهد که کمی بیش از ۸۶ میلیون دلار صرف واردات خودرو شده است.
سخنگوی شورای رقابت در واکنش به خبر عرضه ۱۲۰هزار خودرو با نرخ ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار اعلام کرد که هر گونه عرضه خودرو خارج از دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت غیرقانونی است.
سخنگوی شورای رقابت ضمن تشریح اصلاحات دستورالعمل خودرو، گفت: اگر تولید و عرضه یک خودروی اقتصادی افزایش یابد، وزارت صمت مختار است تا در این خصوص پیشنهاداتی برای تنظیم قیمت ارائه کند.
قیمتگذاری خودرو در حالی از اختیارات شورای رقابت خارج و به وزارت صمت سپرده شد که این حرکت زیگزاگی تعیینکننده قیمت خودرو، از سال۹۱ تاکنون ادامه یافته و مثلا در دولت سیزدهم در هر سال، مرجع قیمتگذاری تغییر کرده است.