کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزییات مبادلات تجاری ایران و سوریه/دمشق دروازه‌ ورود کالاهای ایرانی به مدیترانه

5 شهريور 1401 ساعت 14:03

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اظهار داشت: از سال‌های گذشته تفاهم‌نامه تعرفه صفر با سوریه داشتیم که اگر این اتفاق اجرایی شود، برای ایران گام مهم و اساسی است چراکه می‌دانیم 22 کشور عربی، با یکدیگر تعرفه صفر دارند و اگر ما هم نرخ صفر را با سوریه برقرار کنیم، این کشور می‌تواند دروازه‌ای برای ورود کالاهای ما به لبنان، اردن و حتی تا مدیترانه باشد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، کیوان کاشفی در خصوص تبادلات تجاری میان دو کشور ایران و سوریه گفت: براساس آخرین آمار، در سال گذشته رقم تبادلات رسمی ما به 218 میلیون دلار رسید که تقریبا حدود ۹۰ درصد از آن، صادرات ایران به سوریه و ۱۰ درصد واردات ما از سوریه بود. البته این آمار رسمی است و با توجه به مشکلات حمل و نقلی که با سوریه داریم، متاسفانه در حال حاضر بخشی از صادرات به صورت غیرمستقیم و از طریق عراق  به آن انجام می‌شود. بطوریکه طبق آمار ۶-۸ درصد صادراتی که به عراق انجام می‌شود، مقصد نهایی آن سوریه است و به نام عراق صادر می‌شود که در آمارهای رسمی ما قرار نمی‌گیرد. امیدواریم با حل مشکلات حمل و نقل، به صورت ترانزیت مستقیما به کشور سوریه ارسال کنیم.
وی در خصوص پیشرفت مبادلات تجاری میان دو کشور، گفت: براساس آمار گفته شده نسبت به سال ۱۳۹۹ تقریبا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و این پیشرفت خوبی بود، امیدواریم تداوم افزایش صادرات به سوریه را داشته باشیم. در ماه‌های نخست سال یک مقدار تنزل تقریبا ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل داشتیم که البته در ماه پنجم تقریبا جبران شده و الان نسبت به پنج ماهه اول پارسال افزایش نداریم اما کاهش هم نداریم. به آن دلیل است که شرایط اقتصادی در سوریه، خوب نیست و تحریم‌های آمریکا شرایط ارزی آن‌ها را با مشکل مواجه کرده و از سویی کشور سوریه قوانین بسیار سختی در حوزه واردات به کشورش از لحاظ تعرفه‌ها و ممنوعیت ها قرار داده که این موضوع بر تبادل اقتصادی ما هم بی‌اثر نبوده است.
کاشفی در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با تعرفه‌های تجاری مقرر شده میان دو کشور گفت: از سال‌های گذشته تفاهم نامه تعرفه صفر با سوریه داشتیم که اگر این اتفاق اجرایی شود، برای ایران گام مهم و اساسی است چراکه می‌دانیم ۲۲ کشور عربی، با یکدیگر تعرفه صفر دارند و اگر ما هم نرخ صفر را با سوریه برقرار کنیم، این کشور می‌تواند دروازه‌ای برای ورود کالاهای ما به لبنان، اردن و حتی تا مدیترانه باشد. اما متاسفانه اعمال تعرفه صفر هیچگاه اجرایی نشده است و در دو سال گذشته باوجود پیگیری موضوع و برگزاری جلسات مختلف، متاسفانه هم از بخش ایران و هم از بخش سوریه، کالاهایی مشمول تعرفه صفر دانسته نمی‌شود و طبق همان تعرفه‌هایی که برای همه کشورهای دیگر واردات است برای ما نیز این موضوع وجود دارد.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه ادامه داد: همچنین با توجه به تولیدکننده بودن کشور سوریه و علاقمندی طرف مقابل به صادرات کالا به ایران؛ بسیاری از اقلام را یا اجازه نمی‌دهیم و یا تعرفه‌ برای آن‌ها منظور می‌کنیم. در نتیجه باید گفت تعرفه میان دو کشور از مهم ترین مسائلی است که در هر دو کشور با شدت زیاد و یا ممنوعیت‌های فراوان وجود دارد که این موضوعات کار را برای تبادلات اقتصادی دشوار می‌کند.
وی در خصوص سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف سوریه از سوی ایران، بویژه در زمینه معادن این کشور گفت: در بازسازی عمومی سوریه هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و فعلا در حد زیرساخت‌ها از قبیل نیروگاه‌ها، سدها، جاده‌ها و پل‌ها بوده که در حال انجام است. اما این موضوع چندان گسترده نیست و عمدتا هم بخاطر مسائل اقتصادی است که دولت سوریه دچار آن شده و هزینه‌های اقتصادی که گریبان آن را گرفته است. البته فضای بین المللی بتدریج در حال مساعد شدن به سمت سوریه است و امیدواریم که از این فضا استفاده کنیم.
وی افزود: در زمینه راه‌سازی و حمل و نقل که از اولویت‌های آن‌هاست، چند شرکت ایرانی فعالیت دارند و همین هفته گذشته شرکت مپنا با چند نیروگاه سوریه برای بازسازی قرارداد امضا کرد. در مجموع طرف مقابل عمدتا به دنبال بازسازی زیرساخت‌هایی است که در اثر جنگ تخریب شده و ما هم فضا را برای شرکت‌های دولتی فعلا هموارتر می‌بینیم تا بتدریج فضا برای شرکت‌ها و بخش‌ها کوچکتر و  خصوصی مساعد شود.
کاشفی یادآور شد: در سفر معاون دولت گذشته به سوریه تفاهم نامه‌ای امضا شد مبنی براینکه تقریبا در تمام حوزه‌ها از بخش تجارت گرفته تا بخش گمرکی ‌و زیرساخت و حمل و نقل همکاری داشته باشیم اما متاسفانه در تعدادی از حوزه‌ها مانند تفاهم نامه‌های بانکی هنوز پیشرفت سریعی نداریم؛ به ویژه که هر دو کشور تحت تحریم آمریکا هستند و در نتیجه تبادلات بانکی بسیار سخت انجام می‌شود. اگر تفاهم نامه‌ها انجام بشود، قطعا یک شتاب دهنده خوب برای بخش خصوصی خواهد بود؛ ضمن این که در حال حاضر اتاق ایران هم مرکز تجارت را در دمشق افتتاح کرده است که شرکت‌های ایرانی در آن مشغول به کار هستند.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اظهار داشت: مجمع عمومی و سالیانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه که ۷ شهریور پیش رو برگزار می‌شود، یک فرصت مناسب برای ارائه نظرات است بدلیل آن که سفیر سوریه و رئیس اتاق ایران نیز در این مجمع حضور دارند. از طرف دیگر  برای ادامه کار برنامه کاملا مدونی را داریم؛ به عنوان مثال ما در یکی دو سال گذشته ظرفیت همکاری را از سطح ملی به استانی در حال تقسیم هستیم. در شهریور امسال میزبان دو هیئت از سوریه هستیم که ضمن بازدید از نمایشگاه های تهران به استان اصفهان هم سفر خواهند کرد و قرار است با فعالان اقتصادی این استان دیدار و گفتگو کنند. در مجموع اگر مشکلات گفته شده برطرف شوند، تبادل اقتصادی یک میلیارد دلاری با سوریه اصلا دور از دسترس نیست.‌
انتهای پیام/.


کد مطلب: 4152

آدرس مطلب :
https://www.asrgomrok.ir/report/4152/جزییات-مبادلات-تجاری-ایران-سوریه-دمشق-دروازه-ورود-کالاهای-ایرانی-مدیترانه

عصرگمرک
  https://www.asrgomrok.ir