کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امکان صادرات برق تجدیدپذیر برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود

1 خرداد 1402 ساعت 19:07

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه با راه اندازی تابلو برق سبز امکان صادرات برق تجدید پذیر برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود، گفت: تعهد داده می‌شود که در شرایط پیک تابستان این برق قطع نخواهد شد و همچنین امکان صادرات هم فراهم می‌شود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، محمود کمالی در مراسم رونمایی از تابلوی برق سبز و آغاز معاملات برق تجدیدپذیر با بیان اینکه پیش از این تنها یک مدل توسعه انرژی تجدیدپذیر وجود داشت که آن هم خرید تضمینی بود، گفت: بر اساس قانون اصلاح مصرف، قرار بر این شد که ٧٨٠ مگاوات برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود، اما در این زمینه با چالش قیمت خرید انرژی‌های تجدیدپذیر مواجه بودیم که سرمایه‌گذاران از قیمت‌ها در نظر گرفته شده گلایه داشتند و موضوع دیگر معوقات و انباشت مطالبات بود چراکه ساتبا امکان پرداخت به موقع مطالبات را نداشت.
وی ادامه داد: از این رو برای رفع دو موضوع قیمت‌گذاری و پرداخت به موقع مطالبات به موضوع عرضه در بورس انرژی رسیدیم  و امروز شاهد رونمایی تابلوی برق سبز در بورس انرژی هستیم و با این مدل قیمت‌گذاری بدون دخالت دولت و برمبنای سازو کار بورس انرژی خواهد بود.
معاون وزیر نیرو افزود: در سال گذشته ۸۳ درصد توسعه نیروگاه‌های برق دنیا از طریق تجدیدپذیرها و برخی کشورها صد در صد توسعه نیروگاهی‌شان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است. درخواست داریم بعد از حل مشکل فروش برق نیروگاه‌ها زمینه لازم برای تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی را در بازار سرمایه فراهم کنیم تا توسعه صنعت نیروگاهی شتاب بگیرد.
مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: نگرانی میان تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر وجود داشت که بعد از پایان دوره تعهدی وزارت نیرو در خرید برقشان، آنها برق خود را چگونه و با چه سازوکاری باید بفروشند، که تالار برق سبز بورس انرژی ایران همان راه‌حلی است که برای رفع نگرانی آن‌ها تعریف شده است و آنها می‌توانند برق خود را در این تالار به فروش برسانند.
وی با بیان اینکه باید توجه داشت هیچ محدودیت فناوری در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و محدودیت‌های نیروگاهی نداریم، اظهار داشت: همچنین مجلس دو اقدام مهم برای انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داد اول تصویب قانون جهش برای صنایع بود که براساس آن صنایعی که بیش از یک مگاوات مصرف انرژی دارند را مکلف کرد حداقل یک درصد از انرژی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند و تا سقف ۵ سال این میزان به ۵ درصد برسد. اقدام دیگر تصویب قانون مانع‌زدایی در صنعت برق بود که سال قبل نهایی شد و قرار شد هزار مگاوات انرژی جدید در کشور تولید شود.
کمالی با بیان اینکه با راه اندازی تابلو برق سبز امکان صادرات برق تجدید پذیر برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود، ادامه داد : تعهد داده می‌شود که در شرایط پیک تابستان این برق قطع نخواهد شد و همچنین امکان صادرات هم فراهم می‌شود.
انتهای پیام/.


کد مطلب: 6852

آدرس مطلب :
https://www.asrgomrok.ir/news/6852/امکان-صادرات-برق-تجدیدپذیر-سرمایه-گذاران-فراهم-می-شود

عصرگمرک
  https://www.asrgomrok.ir