کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین جزئیات از سامانه رصد اشتغال/صحت سنجی اشتغال در ۳ مرحله

19 آذر 1401 ساعت 11:20

طبق گفته رییس دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال، کارشناسان و بازرسان نسبت به خدمات ارائه شده به متقاضیان در سامانه جامع رصد، پایش و نظارت بر اشتغال صحت سنجی می‌کنند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، جلوگیری از انحراف تسهیلات اشتغالزایی مسئله ای است که مورد بحث تمام کارشناسان بازار کار است. چرا که عده ای معتقدند آنچه منجر به ایجاد اشتغال می شود, صرفاً پرداخت تسهیلات نیست. از این رو دولت سیزدهم با هدف رصد و صحت سنجی در پرداخت تسهیلات در خردادماه سال جاری سامانه رصد اشتغال را راه اندازی کرد. سامانه رصد اشتغال خرداد ماه امسال با هدف تماس، نظارت بر اجرای طرح‌های اشتغالزای کشور ذیل «برنامه زیست‌بوم ملی اشتغال» و صحت‌سنجی اشتغال ثبت شده در «سامانه ملی رصد» و نظارت بر نحوه تحقق اهداف کمی و کیفی اشتغال در سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال کشور افتتاح شد.  راه اندازی این سامانه در آبان ماه با حضور کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار و «قاسم رستم‌پور» رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال انجام شد.
مطابق آخرین اظهارات معاون اشتغال وزارت کار در آبان ماه1401, دولت سیزدهم سالانه ایجاد یک میلیون و 212هزار شغل را در نظر گرفته بود که در نیمه دوم سال گذشته 650هزار شغل و از ابتدای امسال تا آبان ماه700 هزار شغل در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسیده است.
وی افزود: این مشاغل در لایه‌های مختلف ثبت شده و با این عملکرد، بیش از 50درصد از تعهد دولت در حوزه اشتغال در سال جاری عملیاتی شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از انتظارات به حق رهبری و دستور رییس جمهوری همواره در حوزه تأمین مالی و پرداخت تسهیلات اشتغال بوده است گفت: تأکید برای جلوگیری از انحراف تسهیلات مشاغل بوده است، برای همین امر در دولت سیزدهم طرح جامع رصد، پایش و نظارت بر اشتغال راه‌اندازی شد.
وی ادامه داد: مبنا و اساس این طرح هماهنگی و پایش وظایف و خدمات دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در حوزه اشتغال بوده است به‌گونه‌ای 17هزار کاربر دستگاه اداری به این سامانه دسترسی دارند.برای ثبت در سامانه رصد هم هیچ مبنای غیر از کد ملی افراد وجود ندارد.
وی ادامه داد: نبود اطلاعات و آمار صحیح  اکنون یکی از بزرگترین مشکلات حوزه اشتغال در کشور است، به همین دلیل سامانه رصد بر مبنای کد ملی ایجاد شده است تا امکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه اشتغال حاصل شود.
ارائه خدمات سامانه رصد به 800 هزار نفر
قاسم رستم پور, رییس دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین اظهارات خود در گفت وگویی درباره سامانه رصد بیان کرده است: کارشناسان و بازرسان نسبت به خدمات ارائه شده به متقاضیان در سامانه جامع رصد، پایش و نظارت بر اشتغال صحت سنجی می‌کنند.
رستم پور با اشاره به اینکه  سه مرحله نظارت و صحت سنجی نسبت به مشاغل ایجاد شده در سامانه صورت می‌گیرد اظهار کرده است: کارشناسان و بازرسان در مرحله اول به کسانی که خدمات دریافت کرده‌اند، پیام ارسال می‌کنند در مرحله دوم تماس و در مرحله سوم نظارت به‌صورت حضوری انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه 900هزار پیام به متقاضیان ارسال شده است، بیان کرد: در این مرحله افراد اگر خدماتی دریافت کرده باشند تأیید و در غیر این صورت اعتراض می‌کنند همچنین تاکنون در مرحله نظارت تلفنی با 179هزار نفر تماس گرفته و نسبت به خدماتی از جمله مشاوره، مجوز و تسهیلاتی که دریافت کرده‌اند، سؤالاتی پرسیده شده است.
رییس دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: 71هزار نفر خدماتی را که از طریق این سامانه و نهادهای متولی دریافت کرده‌اند تأیید کرده و 31هزار نفر مشکلات و موانعی را اعلام کرده‌اند.
وی تأکید کرد: تماس‌ها به متقاضیان از شماره مرکز 0920006373 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته می‌شود و نحوه خدمات‌رسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رستم پور با اشاره به اینکه 16هزار و 500نفر کاربر سامانه ملی رصد اشتغال هستند، گفت: همه این کاربران از بخش اجرایی و دولتی هستند که متولی ارائه خدمات به متقاضیان و افراد جویای کار هستند.
به گفته ی رستم پور در دولت سیزدهم در سامانه ملی رصد اشتغال به 800هزار نفر که درصدد ایجاد اشتغال بوده‌اند خدماتی از جمله صدور مجوز، تسهیلات مالی و مشاوره ارائه شده است.
انتهای پیام/.


کد مطلب: 5103

آدرس مطلب :
https://www.asrgomrok.ir/news/5103/آخرین-جزئیات-سامانه-رصد-اشتغال-صحت-سنجی-۳-مرحله

عصرگمرک
  https://www.asrgomrok.ir