کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اهمیت حوزه گردشگری کشاورزی برای حفظ روستاها

1 آذر 1401 ساعت 16:49

وزیر جهادکشاورزی بر اهمیت حوزه گردشگری کشاورزی با وجود خرده‌مالکیت و تغییر اقلیم برای حفظ و بازگشت به روستاها تاکید کرد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: فعالیت و رسالت‌های مهمی به مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی سپرده شده که نشان دهنده درست بودن تشکیل این مؤسسه است.
وی ادامه داد: این مؤسسه می‌تواند با توانمندی خود در ریل‌گذاری‌ها مؤثر باشد و به نوعی موفقیت وزارت جهاد کشاورزی نشان دهنده خط مشی، ایده‌ها، انرژی و ریل‌گذاری این مجموعه است.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی باید مستقل از دولت‌ها پیش برود و به نوعی مانند سوزنبان در ریل قطار عمل کند.
ساداتی‌نژاد با بیان این که ریل‌گذاری توسط این مؤسسه باید با توجه به مناسبات جهانی و شرایط آن تغییر کند، تصریح کرد: با وجود این مؤسسه باید زودتر متوجه مسائل جهانی و تأثیر در حوزه غذا بشویم و به نوعی این مؤسسه باید آینده پژوه باشد.
وی با تاکید به این که این مؤسسه دیده‌بان و آینده‌پژوه است و رسالت مهمی در این زمینه دارد، یادآور شد: مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی باید بتواند از قدرت، توان و دانش لازم برای این مهم برخوردار باشد.
مقام عالی وزارت با بیان این که توانمندی کارکنان این مؤسسه برای هدایت‌گری اهمیت بسیار دارد، یادآور شد: ایران می‌تواند به قدرت غذا در جنوب غرب آسیا تبدیل شود.
وی افزود: باید علاوه بر تحقیقات علمی به زبان عشایری و روستایی با افراد صحبت کنیم و تبیین یک مسئله زمانی نتیجه خواهد داد که بتوانیم به زبان ساده آن را با مخاطبان مطرح کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تقویم‌پذیر و فصلی بودن تولیدات حوزه کشاورزی گفت: حوزه کشاورزی در اتفاقات مختلفی می‌تواند در تولیدات محصولات کشاورزی مانند سیل دخیل باشد و در حوزه آینده‌پژوهی رسالت دارد تا اولین واکنش را نسبت به این موضوعات را گوشزد کند.
به گفته وی، آینده پژوهش متولی دیگری در وزارت جهاد کشاورزی ندارد و کسی شایسته‌تر از این مؤسسه برای این موضوع نیست و این مهم یک مأموریت قطعی برای این مجموعه است.
ساداتی‌نژاد با تاکید بر اهمیت پایداری، امنیت و قدرت حوزه غذا، یادآور شد: این مؤسسه باید جایگاه خود را در پروژه داشته باشد و دیدگاه خود را ارئه دهد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره بر اهمیت حوزه گردشگری کشاورزی، افزود: در تغییر اقلیم و بحران‌های آبی با توجه به خرده‌مالکیت این مهم می‌تواند اقتصادی را که در روستاها دچار چالش شده است را حفظ کند؛ مهاجرت به دلیل اقتصادی نبودن روستا بوده و گردشگری کشاورزی می‌تواند به این مهم کمک کند.
به گفته وی گردشگری کشاورزی می‌تواند انقلابی در حوزه بازگشت به روستاها و حفظ آن‌ها علاوه بر اقتصادی شدن روستاها را رقم بزند.
ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه باید تقویم جشنواره‌های محصول راه‌اندازی کنیم؛ گفت: جشنواره‌های محصولی در زمان و مکان مشخص با کمک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شود تا به گردشگری کشاورزی کمک کند.
وزیر جهاد کشاورزی در پایان افزود: مسلح کردن ما به ابزار و شاخص اقتصادی کمک می‌کند که بتوانیم اقتصادی حرف بزنیم.
انتهای پیام/.


کد مطلب: 4945

آدرس مطلب :
https://www.asrgomrok.ir/news/4945/اهمیت-حوزه-گردشگری-کشاورزی-حفظ-روستاها

عصرگمرک
  https://www.asrgomrok.ir