کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محدود سازی اینترنت به کاهش تولید ناخالص ملی منجر شد/9میلیون نفر برای عرضه محصولات به پیام رسان‌های خارجی وابسته‌اند

30 آبان 1401 ساعت 10:21

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: 3/3 درصد تولید ناخالص ملی به اقتصاد فناوری گره خورده است. محدود سازی اینترنت ضمن زیان جبران ناپذیری که برای شرکت‌ها و خدمات داشته است منجر به کاهش تولید ناخالص ملی شده است. 9 میلیون از جمعیت کشور برای عرضه محصولات خود به پیام رسان‌های خارجی وابسته هستند و گزارش ها حاکی از این است که فروش برخی از این کسب و کارها 50 تا 70 درصد کاهش پیدا کرده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران در جلسه هیات نمایندگان اتاق گفت: هیچ ایرانی دلسوزی نمی‌تواند نسبت به اتفاقات دو ماه اخیر بی‌تفاوت باشد. از این رو امیدواریم به لطف پروردگار آرامش به کشور بازگردد.
وی ادامه داد: مسوولان کشور در جلسات مختلف از ما این پرسش  را می‌کنند که برای بهبود وضع اقتصادی کشور چه باید کرد؟ پرسش به لحاظ اولویت مشخص است نخست حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند سرمایه گذاری عظیم و دسترسی به فناوری به روز است. دوم حضور افراد دارای اهلیت حرفه‌ای در مناصب مهم اقتصادی است. آنچه تاکنون اقتصاد ما را در طول دهه‌های گذشته از حرکت باز داشته است حرکت در مسیر پر از اشتباه بوده است.
وی با بیان اینکه اقتصاد به نقطه بحرانی رسیده است، گفت: طبق محاسبات گوناگون درآمد هر ایرانی 30 درصد کاهش یافته است و حدود 10 میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می‌کنند. حجم اصطکاک نسبت به سرمایه گذاری کاهش یافته است و فقر مطلق دو برابر شده است.
این وضعیت نتیجه سیطره نااطمینانی کسب و کارها و عدم انگیزه سرمایه داران به سرمایه گذاری مولد است.
شافعی تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری مولد نداشته باشیم اشتغال ایجاد نخواهد شد. اشتغال برای جمعیت جوان کاهشی شده است. شغل برای جمعیت حدود جوان 30 ساله حدود 18 درصد کاهش پیدا کرده است و این وضعیت اشتغال برای زنان نسبت به مردان کمتر شده است که این نرخ بالای بیکاری در کشور برای نیروی جوان و تحصیل کرده یک هشدار جدی تلقی می شود.
رییس اتاق ایران ریشه نااطمینانی‌های گسترده در اقتصاد را به تحریم‌های داخلی و خارجی نسبت داد و افزود: واقعیت این است که ماهیت سیاست‌های اقتصادی برای فعالین بخش خصوصی روشن نیست. سیاست دولت و مجلس برای قیمت گذاری انرژی و خوراک چیست؟ آنها چه منطقی را دنبال می‌کنند؟ همچنین سیاست آنها برای نرخ ارز و سود بانکی و ارایه خدمات روشن نیست.
وی وضعیت بورس را نتیجه مناسبت‌های اشتباه دانست و افزود: بدون ترسیم چشم انداز روشن یک فعال اقتصادی نمی‌تواند تصمیمات میان مدت و بلند مدت بگیرد. در این شرایط تدوین سند صنعت دشوار است اتاق ایران امیدوار است با دعوت از بخش خصوصی و مشورت از آنها زمینه‌های ترسیم سند صنعت گرفته شود.
شافعی با بیان اینکه در کشورهای صنعتی از توالی صنعتی تدریجی پیروی می‌کنند، گفت: این کشورها ضریب‌های نسبی را سکوی پرتاب و خلق ارزش کرده‌اند. توسعه اقتصادی پایدار نشات گرفته از سیاست‌های سنجیده است که با مزیت‌های نسبی همسو بوده است. استراژی توسعه بدون توجه به مزیت‌ها و با الگوبرداری کورکورانه از کشورهای پیشرفته میسر نخواهد شد. ما بر توسعه زیرساخت‌ها متمرکز شدیم و نتیجه آن خام فروشی شد.
وی تاکید کرد: اگر دولت و مجلس خواهان تحول در عرصه اقتصادی هستند در تدوین برنامه هفتم باید نااطمینانی‌های ایجاد شده را کاهش بدهد. لذا برنامه هفتم به جای ترسیم آمال و آرزوهای بلند پروازانه باید به دنبال تغییر ریل اداره کشور و مشارکت حداکثری باشد.
وی گفت: یکی از مشکلات قبلی برنامه‌های توسعه در گذشته این بود که به واقعیت‌های جامعه و آثار تحریم‌ها توجه نکردیم و بخش خصوصی را برای حل مشکلات وارد گود نکردیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برنامه هفتم به توسعه نباید رویکرد بالا به پایین و ارباب رعیتی داشته باشد، افزود: تعجیل در تدوین این برنامه، فرصت بازیابی اقتصاد را از بین می‌برد. باید از برنامه‌های پیشین درس بگیریم و از ظرفیت‌های کشور به خصوص استان‌ها و نخبگان بیشتر بهره بگیریم.
وی با ارائه آماری از مسدود کردن اینترنت در دو ماهه اخیر در اقتصاد کشور گفت: 3/3 درصد تولید ناخالص ملی  به اقتصاد فناوری گره خورده است. محدود سازی اینترنت ضمن زیان جبران ناپذیری که برای شرکت‌ها و خدمات داشته است منجر به کاهش تولید ناخالص ملی شده است. 9 میلیون از جمعیت کشور برای عرضه محصولات خود به پیام رسان‌های خارجی وابسته هستند و گزارش ها حاکی از این است که فروش برخی از این کسب و کارها 50 تا 70 درصد کاهش پیدا کرده است.
انتهای پیام/.


کد مطلب: 4925

آدرس مطلب :
https://www.asrgomrok.ir/news/4925/محدود-سازی-اینترنت-کاهش-تولید-ناخالص-ملی-منجر-9میلیون-نفر-عرضه-محصولات-پیام-رسان-های-خارجی-وابسته-اند

عصرگمرک
  https://www.asrgomrok.ir