کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رشد ۳۱ درصدی تجارت ایران و روسیه

30 شهريور 1401 ساعت 15:08

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: 100 هزار خودرو در هر ماه عرضه خواهد شد و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال به تدریج طرح‌های خودرویی از قرعه کشی حذف شوند. بطوریکه خودرو تارا از قرعه کشی حذف شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک، امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در نشست خبری با بیان اینکه در ماه گذشته رشد اقتصادی به صفر رسید، گفت: فضای عمومی اقتصاد مساعد نیست و مطابق با آمار بانک مرکزی تورم مرداد در حال کاهش است. تورم تولید در سال گذشته 56 درصد بود که اگر این عدد را تقسیم بر 12 ماه کنیم حدود 4.6 در ماه تورم تولید داشتیم اما این عدد در مرداد به دو دهم درصد رسیده است.
وی رشد صنعت و معدن در 3 ماه نخست سال جاری را حدود 6 درصد دانست و افزود: صنعت 5.1 درصد رشد کرده و متوسط رشد اقتصاد 3.8 درصد بوده است.
سخنگوی وزارت صمت با اشاره به رشد 4.6 درصدی صنایع خودرو در مرداد سال جاری، گفت: در حال حاضر 3 هیات روسی وارد تهران شدند و رشد تجارت با روسیه حدود 31 درصد رشد کرده است. در سال‌های گذشته تجارت با روسیه بیشتر معطوف به محصولات کشاورزی بود اما امروز 30 درصد ترکیب صادرات ما در حوزه صنعت است.
قالیباف با بیان اینکه در 5 ماه اخیر صادرات لوازم خانگی 17 درصد رشد کرده است، گفت: لوازم خانگی به عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان صادر می شود.
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس با تصویب 2 فوریت لایحه سامان دهی خودرو و روند اسقاط خودرو سرعت بیشتری گرفته است، افزود: اگر روند اسقاط خودروها انجام شود صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت خواهیم کرد.
به گفته وی، به نظر می‌رسد که چهره روسای اصناف در دوره جدید جوان شوند.
سخنگوی وزرات صمت با اشاره به تعادل عرضه تراکتور در سال جاری، گفت: تولید از مصرف تراکتور جلو افتاده است و 23 هزار دستگاه تراکتور تولید کردیم.
وی شرایط تولید در هپکو را مساعد دانست و افزود: حمایت از هپکو به شکل شایسته ای انجام شد و ما نسبت به آن بی تفاوت نبودیم این در حالیست که این شرکت تحت پوشش تامین اجتماعی است. ماشین آلات معدنی فرسوده هستند اما توان تولید هپکو زیر هزار است و واردات تجهیزات معدنی را در  دستور کار قرار دادیم.
وی از موافقت کمیسیون های صنایع و معادن و اقتصاد از کاهش حقوق ورودی ماشین آلات خبر داد و افزود: تغییر حقوق گمرکی به رای مجلس نیاز دارد و قرار است که خارج نوبت تصویب شود.
قالیباف با بیان اینکه قرعه کشی خودرو هرماه انجام خواهد شد، گفت: 100 هزار خودرو در هر ماه عرضه خواهد شد و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال به تدریج طرح‌های خودرویی از قرعه کشی حذف شوند. بطوریکه خودرو تارا از قرعه کشی حذف شد.
قالیباف در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایلنا که ایران در توان تولید لوازم خانگی ریز وجود ندارد این در حالیست که واردات آن ممنوع است چگونه باید بازار را تنظیم کرد؟ افزود: پرسش دقیقی است و ما در این زمینه خلا داریم و باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایلنا، آیا خودروهایی را می‌توان وارد کرد که علاوه بر داشتن استانداردها سازمان ملی استاندارد 10 تا 20 هزار یورو باشند؟ گفت: ابتدا به این نکته اشاره کنم که تا این لحظه اقدامی برای واردات خودرو از هند و برزیل صورت نگرفته است و آنچه شرکت‌ها برای واردات خودروهایی اقتصادی  اروپایی و کره‌ایی اقدام کردند یعنی خودروهایی 10 تا 20 هزار یورویی. این موضوع بد نیست و می‌تواند استانداردهای ایران را پاس کند خودروهای وارداتی باکیفیت و در رده قابل رقابت هستند هدفگذاری درست است مردم اطمینان کنند.
انتهای پیام/.


کد مطلب: 4421

آدرس مطلب :
https://www.asrgomrok.ir/news/4421/رشد-۳۱-درصدی-تجارت-ایران-روسیه

عصرگمرک
  https://www.asrgomrok.ir