کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ظرف مغفول جنوب استان فارس برای جام جهانی قطر/ظرفیت های سرشار و فرصت های از دست رفته

29 فروردين 1401 ساعت 9:33

بهره مندی از ظرفیت جام جهانی قطر برای لارستان جنوب فارس با توجه به شاخص ها و ظرفیت های خاص این مناطق و مراودات و سابقه دیرینه تجارت مردمان این دیار با کشورهای حوزه خلیج فارس می توانست بهترین فرصت برای تحول و پویایی اقتصادی منطقه باشد، اما گویا فرصت تا حدودی از دست رفته است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر گمرک،باید پذیرفت که برنامه ریزی و تلاش برای بهره وری و سرمایه گذاری در این راستا از سوی متولیان امر و مسئولان این شهرستان و استان بسیار دیر انجام شده و زمانی به فکر افتاده ایم که دیگران گوی سبقت را از ما ربوده اند.
در حالی که برخی مشکلات و چالش های موجود در لارستان از قبیل نبود سامانه حمل بار در فرودگاه بین المللی این شهر، نبود صرافی های مجوز دار از بانک مرکزی، نداشتن برنامه ریزی صحیح برای گرفتن بازارهای بین المللی قطر و ضعف در بسته بندی های مواد غذایی و نبود سردخانه برای نگهداری محصولات زراعی و باغی نشان می دهد که افق روشن و یا عزم راسخی برای استفاده مطلوب از این ظرفیت کم نظیر وجود نداشت.
جام جهانی قطر؛ ظرفیتی که برای لارستان فارس مغفول ماند
چالش های فرارو
نخستین جلسه هماهنگی برای استفاده از ظرفیت جام جهانی قطر در لارستان در حالی برگزار شد که برخی چالش ها و مشکلات زیرساختی همچنان فراروی صادر کنندگان ، فعالان اقتصادی و تجار این منطقه برای سرمایه گذاری در بازارهای قطری وجود دارد.
برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به قطر باید در زمینه بسته ‌بندی محصولات به ‌نحوی ‌که قابلیت عرضه در کشورهای عربی را داشته باشد فعال باشیم اما آنگونه که فعالان اقتصادی و صادرکنندگان منطقه می گویند در زمینه پذیرش محصولات با معضل بسته بندی مناسب مواجه هستیم و نتیجه آن هم از دست دادن بازارهای بین المللی و منطقه ای بوده است.
حسام آسوده یکی از فعالان اقتصادی و صادرکننده مواد غذایی در لارستان معتقد است که برای استفاده از فرصت کم نظیر جام جهانی قطر بسیار دیر برنامه ریزی کردیم.
وی گفت: تصمیم گیری و برنامه ریزی در لارستان و شهرهای جنوبی فارس در حالی انجام شده که بسیاری از کشورهای دیگر و حتی برخی شهرهای کشورمان از جمله جزایر قشم و کیش گوی سبقت را ربوده اند و هم اینک هم حلاوت این برنامه ریزی صحیح و به موقع را می چشند.
او بیان کرد که برخی زیرساخت ها همچون هتل و یا ساخت ورزشگاه ها برای قبل از شروع جام جهانی و برای انجام اردوی  تمرینات تیم های راه یافته در منطقه وجود ندارد و چنانچه موجود باشد هم به نسبت سرمایه گذاری ها و داشته های دیگر کشورها و شهرهایی که از مدت ها پیش در اندیشه سرمایه گذاری و بهره مندی از این فرصت طلایی بودند، نیست.
صادرکننده مواد غذایی در لارستان گفت: همچنین در زمینه ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی برای محصولات باغی و کشاورزی در منطقه به شدت ضعف و کمبود داریم و برای رفع این مشکل هم باید از سالیان قبل برنامه ریزی می شد.
آسوده تصریح کرد: نمی شود یکباره و با وجود همه این موانع و مشکلات زیرساختی انتظار سرمایه گذاری و ورود به بازارهای بزرگ این کشور ثروتمند و غول اقتصادی را در منطقه و در چنین موقعیتی داشت.
وی  یادآور شد: ما سالها فریاد زدیم و با اینکه واقعیت های موجود را بارها گوشزد می کردیم و خواهان رفع این مشکلات و موانع بر سر راه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در منطقه می شدیم اما حتی ما را به سیاه نمایی محکوم می کردند.
صادرکننده مواد غذایی در لارستان گفت: واقعیت ها را باید پذیرفت؛ ورود به کشور قطر برای هر مسافر و یا صادرکننده ایرانی هم سخت است و هم بسیار پرهزینه و سخت گیری هایی که در مورد ایرانیان در فرودگاه های قطر می شود خود از دیگر معضلات و مشکلات فرا روی فعالان اقتصادی است.
ضعف زیرساخت ها
اسماعیل سحرخیز از دیگر فعالان اقتصادی در لارستان هم گفت: برنامه ریزی و تصمیم برای سرمایه گذاری و حضور در بازارهای قطری و در آستانه بازی های جام جهانی باید از مدت ها قبل انجام می شد.
وی بیان کرد: درست است که لارستان و فارس قطب کشاورزی و بسیاری از محصولات باغی است اما به همان میزان در زمینه بسته بندی و سردخانه و صنایع تبدیلی نیز با ضعف محسوس مواجه هستیم و همین امر هم توان رقابت و ماندن در بازارهای بین المللی به ویژه در چنین شرایطی را از ما گرفته است.
سحرخیز همچنین به نبود هتل های بالای پنج ستاره در لارستان و دیگر شهرهای جنوبی فارس اشاره کرد و گفت: این ها شرایط و شاخص پذیرش سرمایه گذار و تجار است و نمی توان با وجود این موانع و ایجاد این زیرساخت ها هم انتظار توان رقابت داشت.
او اضافه کرد: برخی پروازها و شرکت های هواپیمایی داخلی هم آنچنان توان رقابت با هواپیماهای پیشرفته قطری را ندارند و یکی از وجوه تمایز آنها هم وجود سردخانه برای نگهداری محصولات و مواد غذایی صادراتی است که باید این مهم یعنی برقراری پروازهای خارجی قطری در فرودگاه بین المللی لار را نیز به طور جد در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
صادرکننده مواد غذایی در لارستان با بیان اینکه شرایط سخت مسافرت به کشور قطر مسیر را برای بسیاری از ایرانیان ناهموار ساخته ، افزود: یک سفر کوتاه به قطر در کمترین برآورد آن بالای ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برای هر نفر است.
وی بیان کرد: یکی از شرایط سفر به قطر که در همان بدو ورود از مسافر می خواهند میزان هزینه سفر است که با واحد پول  کشورمان  حداقل وجه موجودی هر مسافر باید حدود ۵۵۰ میلیون ریال باشد.
این صادرکننده مواد غذایی در لارستان گفت: همچنین یکی از مهمترین نیازهای فعالان اقتصادی ایجاد کارگو ( حمل و نقل هوایی بار) در فرودگاه بین المللی لار است که علاوه بر تسهیل گری در روند صادرات می تواند مسیر شکوفایی و رونق تولید و صادرات در این منطقه را برای آیندگان نیز هموار کرد.
ظرفیت های سرشار و فرصت های از دست رفته
مدیر جهاد کشاورزی لارستان هم با اینکه این منطقه را سرشار از فرصت ها و ظرفیت های کم نظیر برای سرمایه گذاری در حوزه محصولات باغی و کشاورزی دانست اما اذعان کرد که در زمینه بسه بندی و فرآوری در این بخش ضعف محسوس داریم.
مهدی مظفری تصریح کرد: فارس و به ویژه لارستان و شهرهای جنوبی این استان قطب بسیاری از محصولات باغی ، کشاورزی و منابع طبیعی است که می توان با سرمایه گذاری کلان روی آن رونق تولید و شکوفایی اقتصادی را در این شهرستان رقم زد.
وی با بیان اینکه ظرف همین دو تا سه سال گذشته بیش از ۹۰ مجوز و جواز تاسیس کارخانه و صنایع تبدیلی در حوزه های مختلف صادر شده و موافقت نامه اولیه نیز از سوی سرمایه گذاران و متقاضیان گرفته شده است، گفت: با وجود استقبال و تاکید جهاد کشاورزی مبنی بر حمایت و پشتیبانی از سرمایه گذاران و ایجاد شرایط و مشوق های لازم و همچنین تامین زمین اما به نظر می رسد هنوز عزمی از سوی سرمایه گذاران در این زمینه وجود ندارد.
او گفت: حتی برخی از سرمایه گذاران با وجود دریافت همه مجوزهای لازم اما تمایلی به سرمایه گذاری و ایجاد سرمایه گذاری در این حوزه را ندارند.
مظفری ، برخی نوسانات بازار و همچنین عدم تناسب بین هزینه ها و سرمایه موجود سرمایه گذاران را دلیل اصلی در فرار سرمایه گذاران و استقبال کم آنها از سرمایه گذاری در ایجاد کارخانه ها و صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی می داند.
استان فارس به عنوان قطب کشاورزی در کشور با بیش از ۱۱ میلیون تن تولید انواع محصولات زراعی و باغی همواره رتبه های اول و یا دوم را دارا است که مناطق جنوبی آن از جمله لارستان سهم عمده ای در این حوزه دارد.
شهرهای جنوبی فارس به ویژه لارستان در زمینه تولید انواع محصولات باغی و صیفی جات از جمله گندم، کلزا و خرما و همچنین سیب زمینی ، گوجه فرنگی و پیاز بیشترین  سهم تولید را در سطح استان دارد.
تشکیل کارگروه صادرات
فرماندار ویژه لارستان نیز معتقد است که اگرچه برای رقابت های جام جهانی قطر تا حدودی برنامه ریزی ها و تصمیم ها به عقیده کارشناسان به موقع نبود اما می توان برای رقابت های المپیک که باز هم در همین کشور برگزار می شود از هم اینک نیز برنامه ریزی کرد.
داریوش دهقان افزود: تشکیل کارگروه صادرات در لارستان به زودی تشکیل می شود و هدف اساسی از راه اندازی هموار کردن مسیر و تسهیل گری فعالیت تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی منطقه برای سرمایه گذاری در کشورهای حوزه خلیج فارس و صادرات است.
به گفته وی، برای بهبود روابط تجاری با قطر می توانستیم پیش تر و از حدود یک سال پیش پروژه‌های مختلف برای سرمایه گذاری مشترک در دستور کار قرار می دادیم.
کشور قطر شبه جزیره کوچکی است که از غرب، شرق و شمال با آب‌های خلیج فارس و از جنوب با عربستان هم مرز است.
همچنین این کشور از راه آب با کشورهایی همچون ایران، بحرین و امارات در ارتباط است؛ روابط ایران و قطر از زمان استقلال قطر در سال ۱۹۷۱ دوستانه و بر پایه احترام برابر بوده است.
مسابقات جام جهانی 2022 در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان ۱۴۰۱) آغاز و ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۷ آذر ۱۴۰۱) پایان خواهد یافت.
انتهای پیام/.


کد مطلب: 2781

آدرس مطلب :
https://www.asrgomrok.ir/news/2781/ظرف-مغفول-جنوب-استان-فارس-جام-جهانی-قطر-ظرفیت-های-سرشار-فرصت-دست-رفته

عصرگمرک
  https://www.asrgomrok.ir